2024 december 23

Akkumulátorgyárat épít Angliában a Jaguar Land Rover tulaja

Akkumulátorgyárat épít Angliában a Jaguar Land Rover (JLR) brit járműgyártó csoport indiai tulajdonosa, a Tata Motors.

A gyár a délnyugat-angliai Somerset megyében, Bridgwater városának közelében épül fel, a gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik. A Jaguar Land Rover a brit autóipar legnagyobb munkaadója. A Tata korábban az EU-tag Spanyolországot is fontolóra vette az új akkumulátorgyár telephelyeként, de végül a brit helyszín mellett döntött. A cég a brit üzleti és kereskedelmi minisztériummal közösen kiadott  tájékoztatásában közölte, hogy a beruházásra 4 milliárd fontot (1725 milliárd forintot) fordít. Az új gyár közvetlenül négyezer alkalmazottat foglalkoztat majd. A beszállító hálózat további több tízezer embernek ad munkát – áll a közleményben. Az üzem kezdetben a Jaguar Land Rover elektromos modelljei – köztük a Range Rover, a Defender, a Discovery és a különböző Jaguar-modellek – számára gyárt akkumulátorokat. Később más márkák gyártóival is szállítási szerződéseket kíván kötni.

Az angliai üzem kezdetben évi 40 gigawattóra akkumulátorkapacitást tud majd előállítani. Csaknem a felét annak a kapacitásnak, amelyre iparági becslések szerint a nagy-britanniai elektromosjármű-gyártásnak 2030-ra szüksége lesz. Ez áll a Tata Motors és a brit szakminisztérium  ismertetésében. A közlemény szerint ez lesz a Tata-csoport első gigaüzeme Indián kívül. A cég Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyárát építi fel Angliában – ismertette a távirati iroda.

A Downing Street megerősítette, hogy a kormány „jelentős ösztönzőkkel” támogatja a beruházást, de a miniszterelnöki hivatal szóvivője erről részleteket nem árult el. A Financial Times című londoni üzleti napilap nemrégiben közölt értesülése szerint a Jaguar Land Rover anyacége 500 millió font (216 milliárd forint) támogatási csomagot kért kutatásfinanszírozás és energiaköltség-hozzájárulás formájában Londontól ahhoz, hogy az üzem Angliában épüljön fel. A BBC brit közszolgálati médiatársaság által nem sokkal később idézett londoni kormányforrások gyakorlatilag cáfolták az 500 millió fontos támogatási összegről szóló értesülést, de elismerték, hogy a támogatási csomag értéke „több százmillió font”.