A kormány lépett – Inflációhoz kötött vízdíj-emelés jön
A kormány kihirdette a nem lakossági víziközmű-szolgáltatás díjemeléséről szóló rendeletet, amely 3,7 százalékkal növeli a vállalkozások és intézmények vízdíját. Az új árak igazodnak a 2024-es inflációs rátához, így kiszámíthatóbbá válhatnak az ellátási költségek.
Drágul a víz a vállalkozásoknak. Megjelent a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjainak emelését tartalmazó rendelet. A végleges verzió megegyezik a társadalmi egyeztetésre bocsátott változattal, így a tervezett díjnövekedés lép hatályba – jelent meg a kormány rendelete a Magyar Közlönyben.
Mennyivel drágul a víz?
A rendelet értelmében az alapdíjak és a fogyasztással arányos díjak egyaránt 3,7%-kal emelkednek. Ez az arány pontosan megegyezik Magyarország 2024-es éves inflációs rátájával, ami arra utal, hogy a kormány az áremelést az inflációhoz igazította.
A vízdíj emelés hatása
Az emelés előzménye, hogy 2024. január 1-jétől az Energiaügyi Minisztérium rendelete alapján országosan egységes díjakat vezettek be a nem lakossági felhasználók számára. Az új szabályozás a korábbi rendelkezések folytatásának tekinthető, amelynek célja, hogy kiszámíthatóbbá tegye az ellátási költségeket a vállalkozások és intézmények számára.
A döntés főként azokat a cégeket és intézményeket érinti, amelyek nagyobb vízfogyasztással rendelkeznek. Az árnövekedés hatására a működési költségek tovább nőhetnek, amely különösen az ipari és szolgáltatói szektor szereplőit érintheti érzékenyen.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A nem lakossági felhasználók számára az új díjak automatikusan érvénybe lépnek a következő számlázási ciklusban. Az emelés ugyan inflációkövető, de a vállalkozások számára további kiadásokat jelenthet, amelyek egyes esetekben áremelésekhez vezethetnek a piacon.
A nem lakossági vízdíjak 3,7 százalékos emelése várhatóan újabb költségnövekedést hoz a vállalkozások számára. Bár a döntés az inflációs rátához igazodik, egyes szektorok számára komoly kihívást jelenthet. Az intézkedés hatásai a következő hónapokban válnak igazán láthatóvá.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock