2024 november 15

Továbbra is nehéz helyzetben a brit autóipar

Megsínylette az elmúlt időszakot az autóipar, a szektort különösen súlyosan érintette a koronavírus és a globális alkatrész- és chiphiány. Az egyre csak növekvő infláció következtében az új autók iránti kereslet mértéke visszaesett. Nagy-Britanniában éves szinten idén januárban és februárban is nőtt az új autó eladások száma, ezzel hosszú idő után felépülésre utaló jeleket láthattunk a szektorban. Márciusban azonban megszakadt a széria és éves szinten nagy mértékben lecsökkent az új autó eladások száma. Friss adatok alapján mostmár látható, hogy áprilisban sem javult a helyzet.

A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) által nyilvánosságra hozott friss adatok szerint 2022 áprilisában összesen 119 167 darab új autót regisztráltak az Egyesült Királyságban, ami 15.8 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos periódusához képest, annak ellenére, hogy tavaly április 12-ig zárva tartottak az autókereskedések a koronavírus miatt bevezetett korlátozások következtében.

https://www.smmt.co.uk

2022 első négy hónapját követően összesen 536 727 új autót regisztráltak a szigetországban, ami 2021 első négy hónapjához viszonyítva 5.4 százalékos visszaesést jelent.

https://www.smmt.co.uk

Nehéz helyzetben a szektor

Szakértők a visszaesés fő okának az ellátási láncból fakadó problémákat – a globális alkatrész- és chiphiányt tartják. Emellett a magas infláció következtében egyre drágábbá válik a megélhetés is, az energia és üzemanyagárak is meredeken emelkednek, a vártnál magasabb infláció negatívan érinti a szektort, mind keresleti, mind kínálati oldalról.  Az orosz-ukrán háború miatti globálisan bizonytalan politikai helyzet sem kedvez a szektornak. Mindezen tényezők következtében vélhetően kevesebben fognak új autókat vásárolni az elkövetkező hónapokban.

A gyenge teljesítmény következtében az SMMT negatívan módosította az év egészére vonatkozó iránymutatását. Az SMMT friss becslése szerint 2022-ben összesen közel 1.72 millió új autót fognak regisztrálni a szigetországban, ami 4.5 százalékos növekedést jelentene 2021-hez képest. Az SMMT korábbi becslése 1.89 millió darab regisztrációról szólt.

Ahogy az elmúlt hónapokban már megszokhattuk, az elektromos autók iránti kereslet mértéke viszont stabilan növekszik. Az elmúlt hónapban összesen 12 899 darab tisztán elektromos hajtással szerelt járművet regisztráltak Nagy-Britanniában, ami a tavalyi év azonos periódusához képest 40.9 százalékos növekedést jelent. A hibrid autók iránti kereslet mértéke is növekedett 2021-hez képest, összességében az áprilisban regisztrált új autók 27.9 százalékát tették ki a „zöld” járművek. Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója korábban elmondta, hogy „a nehézségek ellenére is óriási a kereslet az elektromos és hibrid járművek iránt, ami demonstrálja, hogy igény van az ilyesfajta új technológiákra.”

www.shutterstock.com

Az SMMT közleménye szerint az ország elkötelezett az elektromos autózás felé, 2011 óta több mint 10 milliárd fontot költött az elektromos autózás fejlesztésére a kormány. Az SMMT vezérigazgatója elmondása szerint „az autóiparban több mint 100 éve nem láttunk ilyen radikális változásokat.”

Az év első négy hónapját követően 12 799 darab értékesítéssel a Vauxhall Corsa volt a legkapósabb autó a szigetországban. A Ford Puma nem sokkal maradt le a dobogó legfelső fokáról 11 846 modell talált gazdára eddig idén. A dobogó harmadik fokára 11 335 eladott példánnyal a Nissan Qashqai állhatott.

2021-ben globálisan mintegy 7-8 millióval kevesebb autót gyártottak le, mint amire igény lett volna, nem csak a szigetországban van nehéz helyzetben a szektor. Számos autógyártónak fejtörést okoz a globális chiphiány, a közelmúltban a kínai EV gyártó trió és a Ford is az előzetesen vártnál alacsonyabb áprilisi szállítási számokat közölt.