A Ford ügyesen kezeli a globális chiphiányt, ami pozitívan hathat az autógyártó részvényének árfolyamára.

Az autóipart is súlyosan érintő globális chiphiány negatívan befolyásolta az autógyárak működését. A termelés stagnál, miközben az új autók iránti kereslet rekordmagas szinteken áll. A chiphiány következtében az autókereskedésekbe kevesebb új jármű érkezett, mint amennyire igény lenne, ennek következtében az árak rekordmagasra emelkedtek. A szektor szereplői részvénypiaci tekintetben vegyesen teljesítenek, magas volatilitás jellemző rájuk. Azonban jelenleg úgy néz ki, hogy a Ford a nehézségek és a chiphiány ellenére is erősödni tud.

Mike Ward, a Benchmark elemzője szerdán publikált egy jelentést a Fordról, melyben azt állította, hogy a Ford ügyesen kezeli a chiphiányt. „Bár a globális chiphiány valószínűleg még 2022-ben is problémát fog okozni, úgy gondolom, hogy a legrosszabbon már túl van a Ford.” -írta Ward.

A Fordot más autógyártóknál erősebben sújtották a chiphiány és a pandémia negatív hatásai. Ward becslései szerint 2021-ben a tervezettnél körülbelül 200 ezer dararabbal kevesebb autót tudtak legyártani. Ez a 2021-es teljes potenciális gyártásnak közel 14 százalékát jelenti. Az iparág egésze a tervezett gyártási számoknak nagyjából a 7 százalékát nem tudta kivitelezni a mikrochip hiány miatt.

Jelenleg úgy néz ki mintha javulna a Ford helyzete. Augusztusban a Ford kereskedésekben készleten lévő autók száma 50 ezer darabbal nőtt, ezzel elérte a 191 ezer darabos szintet, ami ugyan javulást jelent, de még mindig a megszokott szint alatt van. A Ford augusztus során a hónapra tervezett ideális gyártási kapacitás mintegy 93 százalékát le tudta gyártani, ami 2020 júliusa óta a legerősebb havi termelésnek számít.

A Ford legnépszerűbb modelljei közé tartozó pick-upok adják az autógyártó észak-amerikai részlegének nyereségének közel 85 százalékát. Ha a chiphiány negatív hatásait sikeresen elhárítaná a Ford, akkor az észak-amerikai részlegének rekordmagas pénzügyi eredményeket kellene elérnie. A Ford legnépszerűbb pick-upjának, az F-150-nek a hamarosan piacra lépő elektromos változata iránt a vártnál is nagyobb az érdeklődés.

A jelentést író Ward 18 dolláros célár mellett vételre ajánlja a részvényt. Emellett 2021 harmadik és negyedik negyedévére vonatkozóan részvényenként 58 cent nyereségre számít, míg az egész évre vonatkozóan részvényenként 1.80 dollár nyereséget prognosztizál. Ez a becslés nagyjából összhangban van a többi Wall Street-i elemző álláspontjával.

Nagy változások mennek végbe a Ford háza táján: Az autógyártó kedden bejelentette, hogy a technológiai részlegének új vezető tisztségviselője Doug Field lesz, aki első sorban a Ford új generációs technológiáira fókuszál majd. Field korábban az Apple „special products” részlegének volt az alelnöke, míg azt megelőzően a Tesla mérnöki részlegének alelnökeként tevékenykedett. „Doug a világ egyik legelismertebb mérnöki és terméktervezési vezetője. Doug keze alatt áttörést jelentő termékek készültek mind az autóipar, mind a technológia, mind a mobilitás terén például az Applenél, a Teslánál vagy a Segwaynél. Tehetsége és elkötelezettsége felbecsülhetetlen értékű lesz, amikor kidolgozzuk a Ford+ nevű tervünket, aminek következtében fantasztikus termékeket tudunk biztosítani ügyfeleinknek.” nyilatkozta Jim Farley, a Ford Motor Company vezérigazgatója kedden.

A Ford nagyszabású EV tervekkel rendelkezik, ami a későbbiekben szintén pozitívan hathat a részvényárfolyamára. A gyártó elmondása szerint 2030-ra a globális eladásaik 40 százalékát elektromos modellek teszik majd ki. A Ford 2022-ben több elektromos modellt is piacra dob, köztük a már említett kifejezetten népszerűnek ígérkező Ford F-150 Lightning-ot.

Az elmúlt napokban, ahogy mi is megírtuk a Ford azzal került a hírekbe, hogy az autógyártó az autóipart is súlyosan érintő globális chiphiány súlyosbodásának következtében ideiglenes termelésleállásra kényszerült. A Ford a Kansas City-ben található üzemében ideiglenesen szünetelteti a pick-upok összeszerelését, míg a gyártó Dearborn, illetve Louisville városában található egységeiben csökkenti a műszakok számát. A Ford legnépszerűbb modelljéből, az F-szériából augusztusban 23 százalékkal kevesebbet értékesítettek, mint tavaly.

De a nehézségek ellenére is úgy néz ki, hogy erősödni tud a Ford és a nehezén már sikeresen átlendült.

A Ford Motor Company 0.62 százalékos pluszban zárta a szerdai kereskedési napot, ezzel idén 48.24 százalékos pluszban van a papír, míg az elmúlt egy év során 85.35 százalékkal nőtt a Ford részvények értéke.

Forrás: Barron’s

A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!