2024 április 26

Magyarország vonzó a szolgáltató központoknak

Nagy gond viszont a magas fluktuáció, ám ebben Magyarország viszonylag jól áll.

A legkülönbözőbb tevékenységekkel, például könyveléssel, pénzügyi jelentés-készítéssel, informatikai szolgáltatással, személyzeti munkával foglalkozó szolgáltató központokat (Shared Service Center, SSC) elsősorban költségcsökkentés céljából hozták létre Kelet-Európában. Ezt a célt a megkérdezett nemzetközi vállalatok csaknem mindegyike a kívánt mértékben el is érte. Ugyanakkor a költségeket tovább szeretnék csökkenteni, de ezt megnehezíti, hogy a dolgozók elvándorlása a válaszadók 30 százaléka szerint magas, és emiatt drága a toborzás és a betanítás.

„A többi kelet-közép európai országgal összehasonlítva a magyarországi szolgáltató központokban alacsonyabb a fluktuáció” – mondja Vida Gábor, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója. Hozzáteszi, nálunk inkább az okoz kellemetlen meglepetést a befektetőknek, hogy sokszor csak az eredetileg tervezettnél magasabb bérért tudnak alkalmazottakat felvenni az SSC-kbe. A magasabb bért viszont ellensúlyozza egyrészt éppen az alacsonyabb fluktuáció, másrészt az, hogy jól felkészült, nyelveket beszélő munkatársakat tudnak itt szerződtetni.

Vida Gábor szerint a hazai munkahelyteremtésben méltatlanul alacsony figyelmet kapnak a szolgáltató központok, pedig ezekben már most is több tízezer ember dolgozik, s bővítésük ezres nagyságrendben teremt új munkahelyeket. Ráadásul sok olyan főiskolát végzett fiatal talál náluk megélhetést, aki azzal a diplomával egyébként nem tudna elhelyezkedni. „Ezekben a központokban fontosabb a jó kommunikációs készség és a nyelvtudás, mint valamilyen szakmai ismeret, ugyanakkor kellemes körülmények között végezhető irodai munkát kínálnak” – mutat rá az IFUA szakértője.

Az ilyen munkahelyek vonzerejét növeli, hogy – mint ezt a felmérés kimutatta – az anyacégek a belső képzések erősítését tervezik, mert jelenleg az SSC-k nem segítik eléggé szakembereik, vezetőik utánpótlását. Egyúttal javítani akarják a kiválasztást, és cégen belüli karrier-programokat alakítanak ki.

Jelenleg a felmérés résztvevőinek egyharmada rendelkezik konkrét tervekkel kelet-európai SSC-jének bővítéséről, további egyharmad pedig úgy nyilatkozott, hogy a jövőben nagy valószínűséggel bővíteni fog. Kedvező az is, hogy egyik válaszadó sem kívánja olcsóbb országba vinni az itteni szolgáltató központot. Igaz, újat csak a megkérdezettek 10 százaléka akar építeni Kelet-Európában, és további 24 százalék mondta, hogy valamikor később valószínűleg megteszi ezt, bár konkrét tervei jelenleg nincsenek.

A felmérésről

30 nemzetközi vállalatot kérdezett meg a szolgáltató központokról (SSC) a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners, együttműködésben a Bécsi Közgazdasági Egyetemmel. A legkülönfélébb ágazatokban tevékenykedő válaszadók 60 százaléka globálisan több mint 10 ezer embert foglalkoztat, s árbevétele meghaladja az évi 2,5 milliárd eurót. 77 százalékuk több mint három évvel ezelőtt hozott létre szolgáltató központot Kelet-Európában, s 40 százalékuknak 2 vagy több SSC-je van itt.

IFUA Horváth & Partners

Az 1981-ben Stuttgartban alapított IFUA Horváth & Partners budapesti irodája 1989-ben alakult meg, s azóta Magyarország egyik legnagyobb vezetési tanácsadó cégévé vált. Ügyfelei itthon elsősorban a pénzügyi szféra, energetika, autó- és beszállító-ipari, vegyipari és gyógyszergyártási cégek, közüzemi szolgáltatók, valamint a központi és helyi közigazgatás intézményei közül kerülnek ki. A nemzetközi tanácsadó cég Németországban 5, Ausztriában, Magyarországon, Romániában, Svájcban és Abu Dhabiban 1-1 irodával működik. Tagja a Highland Worldwide tanácsadói hálózatnak, amelynek révén elérhetősége további 40 irodával bővül világszerte.