2021 elején úgy tűnt, hogy jó úton halad afelé az autóipar, hogy eladási számok tekintetében a gyártók új rekordokat állítsanak fel. A globális chiphiány súlyosbodását követően azonban úgy tűnik szerte foszlottak ezek az álmok.

2021 kifejezetten erősen indult a Ford és a General Motors mellett más nagy autógyártók számára is. Dübörögtek az eladások, a számok rekord közeli magasságokba emelkedtek, azonban ezt követően újra súlyosbodott az autóipart különösen negatívan értinő chiphiány. Jelenleg a szektor szereplői már annak is örülnének, ha a tavalyi évet sikerülne felülteljesíteni.

A pandémia utáni sokkból újjáéledő amerikai gazdaságnak, a stimulusnak és a rendkívül alacsony kamatoknak köszönhetően 2021 elején látványosan megugrott az új személygépkocsik és teherautók iráni kereslet. A használtautó-piacon is megnőtt a kereslet, majd az árak is. Ennek következtében drasztikusan megnőtt a bérautók iránti igény is. Az utóbbi időszakban kifejezetten népszerűvé váltak az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalatok részvényei. Megállíthatatlanul szárnyal az autókölcsönzéssel foglalkozó Avis Budget Group és a Hertz Global Holdings. A bérautó-piac jövőjét illetően óriási a befektetők optimizmusa. Az amerikai bérautó-piac 90 százalékát az Avis és a Hertz uralja.

2021 tavaszán az autóipar rohamtempóban közelített afelé, hogy a történelemben először éves szinten több mint 18 millió járművet adjanak el. Ezzel a 2016-ban felállított 17.9 milliós rekord dőlt volna meg.

Forrás: MarketWatch

A globális chiphiány súlyosbodása továbbra is nagy fejfájást okoz a szektor szereplőinek. Az értékesítési számok májusban csökkenni kezdtek, a csökkenő tendencia azóta is megfigyelhető. Szeptemberre az éves értékesítési ráta az áprilisi 18.8 milliós szintről mindössze 12.6 milliósra csökkent.

Az éves értékesítési ráta azt mutatja meg, hogy hány járművet adnának el, ha az adott hónapban megfigyelt fogyasztói magatartás folyamatosan és változatlanul megismétlődne az év minden hónapjában. Ez egy szabványos referenciaérték, amelyet a befektetők és az autóipari vezetők előszeretettel használnak a szektor erősségének mérésére.

Jelenleg úgy néz ki, hogy a chiphiány még 2022-ben is problémákat fog okozni. Az autógyártóknak úgy tűnik, hogy legalább egy évet, ha nem többet várnia kell a rekorddöntésekre.

Ha az eladási számok továbbra is folyamatosan csökkennek, akkor az iparág szerencsés lehet, ha a 2020-ban éves szinten 14.9 millió darabos jármű eladást felültudja teljesíteni.  

A vártnál nagyobb veszteségeket okoz a chiphiány az autóiparnak. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek.

Az autóipart is súlyosan érintő félvezető hiány következtében az AlixPartners szerint idén az autógyártók a tervezettnél mintegy 7.7 millió darabbal kevesebb járművet tudnak csak legyártani. Májusban az AlixPartners még „csak” 3.9 millió kieső járművel kalkulált.

Az IHS Markit több mint 6 százalékkal csökkentette az idei autóipari termelésre vonatkozó becslését, míg 2022-re vonatkozóan 9 százalékkal. A pesszimizmus hátterében a malajziai koronavírus helyzet áll, a járvány következtében több fontos gyártóegység is ideiglenes leállásokra kényszerült. A globális autóipart ellátó félvezetők körülbelül 13 százaléka Malajziában készül.

Az autógyártók részvényeinek árfolyamában egyébként a vártnál kisebb mértékben jelent meg a chiphiány negatív hatása, holott az a globális autógyártást erősen lekorlátozza. Az autógyártók a tervezettnél 10-15 százalékkal kevesebb autót tudnak legyártani 2021-ben. A Ford például a nehézségek ellenére is bombaformában van, idén több mint 78 százalékkal nőtt a Ford részvények értéke. A Ford ugyan a vártnál kevesebb autót értékesített, azonban sikerült olyan árazási stratégiát kialakítaniuk, aminek következtében az autógyártó profitabilitása megnőtt.

Az elektromos és hibrid autók iráni kereslet a nehézségek ellenére is kifejezetten erős.

Forrás: MarketWatch