Megállíthatatlanul szárnyal az autókölcsönzéssel foglalkozó Avis Budget Group és a Hertz Global Holdings.

Az utóbbi időszakban kifejezetten népszerűvé váltak az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalatok részvényei, különösen jól teljesít az Avis és a Hertz. A bérautó-piac jövőjét illetően óriási a befektetők optimizmusa. Az amerikai bérautó-piac 90 százalékát az Avis és a Hertz uralja.

Az autóipart továbbra is súlyosan érintő globális chiphiány következtében a használt autók iránti kereslet drasztikusan megnőtt, melynek következtében az árak rekordmagas szintekre szöktek. Ez az Avis és a Hertz számára viszont jó hír, mivel az eladásra szánt autóikat magasabb áron tudják értékesíteni. David Mericle, a Goldman Sachs vezető közgazdásza szerint a használt autók magas ára azonban hosszú távon nem tartható fent, „az emberek nem fizetnek korlátlan ideig annyi pénzt használt autókért, mint újakért.”

Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek. A félvezető hiány következtében az AlixPartners szerint idén az autógyártók a tervezettnél mintegy 7.7 millió darabbal kevesebb járművet tudnak csak legyártani. Májusban az AlixPartners még „csak” 3.9 millió kieső járművel kalkulált.

Egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a chiphiány még 2022-ben is problémákat fog okozni, ami megint csak jó hír az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalatok számára. Vélhetően a magas használtautó-árak és a bérautók iránti magas kereslet a chiphiány enyhülésig fent fog maradni.

Az optimizmus a szektor jövőjét illetően az Avis és a Hertz árfolyamára is pozitívan hatott. Az Avis Budget Group pénteken 138.95 dolláros árfolyam mellett új mindenkori csúcsra tudott törni, végül a pénteki kereskedési napot 9.29 százalékos emelkedést követően 138.20 dolláron zárta. Ezzel az Avis piaci kapitalizációja jelenleg 9.20 milliárd dollár. Az elmúlt egy hónap alatt több mint 50 százalékos rallyt láthattunk az Avis árfolyamában, ezzel idén 270.51 százalékos pluszban van a papír, míg az elmúlt egy év során 343.38 százalékkal nőtt az Avis részvények értéke.

Hamzah Mazari, a Jefferies elemzője vételre ajánlja az Avis részvényeit. Mazari szerint az Avis EBITDA-ja 2021-ben meghaladhatja akár a 1.5 milliárd dolláros szintet is. Az elemző azt is elmondta, hogy ez már több mint duplája a koronavírus előtt látott szinteknek.

A chiphiány következtében mind az új, mind a használt autók ára látványosan megnőtt. Ennek következtében drasztikusan megnőtt a bérautók iránti igény, ma már ott tartunk, hogy az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalatok nem mindig tudnak annyi járművet biztosítani, mint amennyire igény lenne.

Az Avishoz hasonlóan a Hertz árfolyamában is látványos rallyt láthattunk az elmúlt időszakban. A Hertz is új csúcsra tört csütörtökön. Az elmúlt egy hónap alatt közel 60 százalékkal erősödött a Hertz árfolyama, a jelenlegi árfolyam mellett a floridai székhelyű autókölcsönzéssel foglalkozó vállalat piaci kapitalizációja meghaladja a 12.38 milliárd dollárt. A Hertz múlt kedden kinevezte a Ford Motor Company egykori vezérigazgatóját, Mark Fieldst a vállalat ideiglenes vezérigazgatójává. A hírek hatására felerősödöttek a Hertz „re-IPO”-jával kapcsolatos spekulációk. A Hertz részvényei jelenleg a Pink Sheets-ek között forognak, HTZZ ticker alatt. Az autókölcsönző tervei szerint az év végére ismét bevezethetik részvényeiket a Nasdaq-ra vagy a New York Stock Exchange-re.

A második negyedév végén a Hertz flottája körülbelül 421 ezer járművet tett ki, ebből 350 ezer darab az Egyesült Államok területén teljesített szolgálatot. 2019-ben, még a koronavírus világjárvány miatt bevezetett korlátozások és lezárások előtt 715 ezres flottával büszkélkedett a Hertz. Becslések szerint az 1918-ban alapított vállalat flottája 2022-re 543 ezer, 2023-ra pedig 603 ezer darabosra duzzadhat.

Mazari szerint az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalatok értékeltsége korábban nem igazán haladta meg az EBITDA 9.5-szeresét. Azonban az elemző úgy véli, hogy az iparág átalakulás előtt áll, „a közeljövőben nem kizárt, hogy a vállalatok az EBITDA 11-11.5-szeresére emelkednek. Előfordulhat, hogy a korábbi értékelési tartományok már nem relevánsak.”

Forrás: MarketWatch