Az olaszországi nagysebességű vasúti hálózat privatizációja kedvezett az utasoknak a vonatjegyek csökkenő áraiban is érezhető piaci versennyel.

Az olasz államvasutak utódjaként sokáig monopol helyzetben levő Trenitalia és az itáliai nagysebességű vasúthálózaton április 28-tól üzemeltetett NTV magán társaság versenyét vizsgálta meg az Altroconsumo fogyasztóvédő egyesület az első három hónapban. Az Altroconsumo felmérése szerint a konkurencia jót tett az utasoknak: a Róma-Milánó közötti közel hatszáz kilométeres szakaszon június elején a két vasúti társaság jegyeinek árai között átlagosan 16 euró volt a különbség, ez július elejére a felére süllyedt, miután a Trenitalia csökkentette az árait.

A Luca Cordero di Montezemolo nevével fémjelzett befektetői csoport irányította NTV a legnagyobb utasforgalmat számláló Róma-Milánó és a Róma-Nápoly közötti távon kezdte meg működését. Az NTV Italo nevű szerelvényei a Trenitalia Frecciarossa járataival versenyeznek. Gianfranco Battisti, a Trenitalia utasforgalmi felelőse kétségbe vonta a fogyasztóvédők felmérésének tudományos alapját hangoztatva, hogy a The Financial Times brit gazdasági napilap szerint a nagysebességű járatokon a Trenitalia nyújtja a legmagasabb szintű szolgáltatást egész Európában. Az NTV nem titkolt célja a Trenitalia utasainak elhódítása.

A vasúti társaság bejelentette, hogy az Italo augusztus 26-tól a 600 kilométer körüli Róma-Milánó távolságot 2 óra 45 perc alatt teszi meg napi hat járattal. A Frecciarossa ugyanezt a távot 3 óra alatt járja meg. A nagysebességű vasút a gépjármű- és légi forgalmat is helyettesítette Olaszországban, ahol az idei nyáron 21 millióan mentek nyaralni vasúttal – álapította meg az Altroconsumo.