2025 szeptember 29

Budapesten találkoztak a világ autóipari szövetségei – Kérdések a piac jövőjéről a vámháborúról és a kínai előretörésről

Először találkoztak Budapesten az európai, amerikai és kínai autóipari szövetségek vezetői. A kétnapos kerekasztalon a globális piac válságairól, a kínai árháborúról, az amerikai vámháborúról és a magyar autópiac átalakulásáról kerestek közös válaszokat.

Budapesten először találkoztak az európai, amerikai és kínai autóipari szövetségek vezetői. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Európai, kínai és amerikai autóipari vezetők egy asztalnál voltak Budapesten

Történelmi jelentőségű eseménynek adott otthont Budapest. Szeptember 24–25-én először ült egy asztalhoz az európai, amerikai és kínai autókereskedők és -javítók képviselete. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) által szervezett kerekasztal a globális autópiac feszültségeire keresett válaszokat. Az üzenet egyértelmű, a világ autóipara fordulóponton van.

Először történt, hogy Budapesten három kontinens egy asztalnál

A CECRA (az európai autókereskedők és -javítók ernyőszervezete) Budapesten tartotta közgyűlését, amelyhez kapcsolódva a GÉMOSZ kezdeményezte a történelmi találkozót: európai, kínai és amerikai autóipari szövetségi vezetők közös fórumát.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hangsúlyozta, a nemzetközi egyeztetés célja a piaci válsághelyzetek és döntéshelyzetek közös értelmezése volt – számolt be a Világgazdaság. A világ három legfontosabb autópiaca ugyanis egyszerre küzd komoly kihívásokkal.

Mi történik a világ autópiacain?

Kína

Az árháború miatt a márkakereskedések több mint 30 százaléka bezárt. 2025 végére akár 24 millió új autót is értékesíthetnek, de a túlfűtött piac miatt egy „ingatlanlufihoz hasonló összeomlás” veszélye fenyeget. Az állam és a gyártók, köztük a Szegeden üzemet építő BYD, máris stratégiaváltásra készülnek. Az elektromos modellek helyett a hibridek felé mozdulhatnak.

Egyesült Államok

Az autópiac 2024-ben 15,9 millió, 2025-ben várhatóan 15,7 millió új járművel zár. A top 3 szereplő (GM, Toyota, Ford) a piac közel 50 százalékát birtokolja. Az árak 5 év alatt 23 százalékkal emelkedtek, miközben a pickup továbbra is a legnépszerűbb kategória. Az elektromos modellek iránt mérsékelt az érdeklődés, inkább a hibridek erősödnek.

Brazília

2024-ben 2,5 millió új autót adtak el, 2025-ben várhatóan 2,7 milliót. Az elektromos értékesítés 10 százalékkal, a hibrideké 75 százalékkal nőtt.

Magyarországon elindult a növekedés, de új versenytársakkal

Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, 2023-ban volt a mélypont, 107 ezer új autóval, 2024-re ez 121 ezerre nőtt. A top 20 márkában már két kínai is szerepel. a BYD és MG.

Az év első 8 hónapjában 44 százalékkal több hibrid került forgalomba, mint 2023-ban. Az új autók 5 százaléka már kínai márka, 2026-ra két számjegyű részesedés várható.

Az autóiparnak vissza kell térnie a valóságba

Gablini Gábor szerint a legnagyobb veszélyt a kínai gyártók költségelőnye jelenti, amit a hagyományos európai és amerikai szereplők képtelenek lekövetni minőségromlás nélkül. Ez a márkakereskedőkre óriási felelősséget ró, hiszen végső soron nem a gyártóknak vannak ügyfelei, hanem a kereskedőknek.

Az önvezető autók szerinte még messze vannak a mindennapoktól, az amerikai vásárlók 90 százaléka a következő évtizedben is inkább saját autót birtokolna, mintsem önvezető taxival utazna.

Az autóiparnak vissza kell térnie az álmok világából a valóságba, és arra kell figyelnie, amit a vevők akarnak” – fogalmazott.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.