
Budapesten találkoztak a világ autóipari szövetségei – Kérdések a piac jövőjéről a vámháborúról és a kínai előretörésről
Először találkoztak Budapesten az európai, amerikai és kínai autóipari szövetségek vezetői. A kétnapos kerekasztalon a globális piac válságairól, a kínai árháborúról, az amerikai vámháborúról és a magyar autópiac átalakulásáról kerestek közös válaszokat.

Európai, kínai és amerikai autóipari vezetők egy asztalnál voltak Budapesten
Történelmi jelentőségű eseménynek adott otthont Budapest. Szeptember 24–25-én először ült egy asztalhoz az európai, amerikai és kínai autókereskedők és -javítók képviselete. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) által szervezett kerekasztal a globális autópiac feszültségeire keresett válaszokat. Az üzenet egyértelmű, a világ autóipara fordulóponton van.
Először történt, hogy Budapesten három kontinens egy asztalnál
A CECRA (az európai autókereskedők és -javítók ernyőszervezete) Budapesten tartotta közgyűlését, amelyhez kapcsolódva a GÉMOSZ kezdeményezte a történelmi találkozót: európai, kínai és amerikai autóipari szövetségi vezetők közös fórumát.
Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hangsúlyozta, a nemzetközi egyeztetés célja a piaci válsághelyzetek és döntéshelyzetek közös értelmezése volt – számolt be a Világgazdaság. A világ három legfontosabb autópiaca ugyanis egyszerre küzd komoly kihívásokkal.
Mi történik a világ autópiacain?
Kína
Az árháború miatt a márkakereskedések több mint 30 százaléka bezárt. 2025 végére akár 24 millió új autót is értékesíthetnek, de a túlfűtött piac miatt egy „ingatlanlufihoz hasonló összeomlás” veszélye fenyeget. Az állam és a gyártók, köztük a Szegeden üzemet építő BYD, máris stratégiaváltásra készülnek. Az elektromos modellek helyett a hibridek felé mozdulhatnak.
Egyesült Államok
Az autópiac 2024-ben 15,9 millió, 2025-ben várhatóan 15,7 millió új járművel zár. A top 3 szereplő (GM, Toyota, Ford) a piac közel 50 százalékát birtokolja. Az árak 5 év alatt 23 százalékkal emelkedtek, miközben a pickup továbbra is a legnépszerűbb kategória. Az elektromos modellek iránt mérsékelt az érdeklődés, inkább a hibridek erősödnek.
Brazília
2024-ben 2,5 millió új autót adtak el, 2025-ben várhatóan 2,7 milliót. Az elektromos értékesítés 10 százalékkal, a hibrideké 75 százalékkal nőtt.
Magyarországon elindult a növekedés, de új versenytársakkal
Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, 2023-ban volt a mélypont, 107 ezer új autóval, 2024-re ez 121 ezerre nőtt. A top 20 márkában már két kínai is szerepel. a BYD és MG.
Az év első 8 hónapjában 44 százalékkal több hibrid került forgalomba, mint 2023-ban. Az új autók 5 százaléka már kínai márka, 2026-ra két számjegyű részesedés várható.
„Az autóiparnak vissza kell térnie a valóságba”
Gablini Gábor szerint a legnagyobb veszélyt a kínai gyártók költségelőnye jelenti, amit a hagyományos európai és amerikai szereplők képtelenek lekövetni minőségromlás nélkül. Ez a márkakereskedőkre óriási felelősséget ró, hiszen végső soron nem a gyártóknak vannak ügyfelei, hanem a kereskedőknek.
Az önvezető autók szerinte még messze vannak a mindennapoktól, az amerikai vásárlók 90 százaléka a következő évtizedben is inkább saját autót birtokolna, mintsem önvezető taxival utazna.
„Az autóiparnak vissza kell térnie az álmok világából a valóságba, és arra kell figyelnie, amit a vevők akarnak” – fogalmazott.
Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.