2025 június 25

A vásárlók nem tudtak róla – Megtévesztő árak, valótlan akciók? A GVH eljárást indított a Decathlon ellen

A GVH eljárást indított a Decathlon magyarországi üzemeltetője ellen. A vállalkozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat folytat és elhallgatja az online és áruházban elérhető árak közötti különbségeket, valótlan megtakarítást tüntet fel, valamint megtévesztő tájékoztatásokat tesz közzé a termékek iránti keresletről, illetve az elérhető készlet mennyiségéről.

Versenyfelügyeleti eljárás indult a Tízpróba Magyarország Kft., vagyis a Decathlon magyarországi üzemeltetője ellen. A gyanú szerint a vállalkozás elhallgatja az online és áruházi árak közötti különbségeket. Továbbá valótlan megtakarítást tüntet fel hosszú ideje akciós termékeknél. És megtévesztő üzenetekkel manipulálja a termékek keresletéről és készletéről kialakult fogyasztói benyomást – számolt be a versenyfelügyeleti eljárás indításáról a GVH.

Konkrét példák a GVH közleménye alapján

A hatóság szerint a Decathlon áruház 2023. szeptember 1-jétől nem tüntette fel, hogy bizonyos termékek árai az online felületen és az áruházban eltérhetnek egymástól. Ezt követően 2024. január 1-jétől kezdve valószínűsíthetően valótlan árkedvezményeket hirdetett hosszabb ideje tartó akcióknál. Az „Utolsó darabok” és „Az elmúlt 7 napban [x] alkalommal vásárolták meg!” típusú üzenetek megtéveszthetik a vásárlókat a termékek iránti valós keresletet és elérhetőséget illetően.

 

A vizsgálat még nem jelent jogsértést

A GVH hangsúlyozta: az eljárás nem jelenti automatikusan, hogy a vállalat el is követte a jogsértést. A cél a tényállás tisztázása és a gyanú alátámasztása. Az eljárás három hónapig tart, de kétszer két hónappal meghosszabbítható.

 

Fókuszban az online manipuláció és „sötét mintázatok”

A versenyhatóság kiemelte, hogy figyelemmel vizsgálja az online kereskedelem sötét mintázatait, vagyis azokat a digitális trükköket, amelyek célja a fogyasztók döntéseinek befolyásolása. Ilyen például megtévesztő akciók, félrevezető árak, vagy nyomásgyakorló marketing.

 

Címlapkép forrása: Shutterstock

 

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.