
Elfogyott a támogatási keret az elektromos járművek beszerzésére – Felmérték a vállalkozások első tapasztalatait
A válaszadó vállalkozások 68 százaléka most először vásárolt elektromos járművet. A döntés meghozatalában három fő szempont játszott szerepet. Az alacsony üzemeltetési költség (94%), a zéró károsanyag-kibocsátás (76%) és az adókedvezmények, illetve ingyenes parkolás (67%). A pályázók 85 százaléka személyautóra, 15 százaléka haszongépjárműre nyújtott be igényt. A cégek több, mint fele a hagyományos üzemű járművek kiváltására használja fel a támogatást.
A megkérdezettek több, mint 90 százaléka már átvette, vagy rövid időn belül átveszi a járművet. A használati minták alapján az autók többsége évente 15–20 ezer kilométert fut, míg 22 százalékuk a 30 ezer kilométert is meghaladja. A járművek töltése jellemzően otthon (69%) és munkahelyen (43%) történik. Bár a cégek 86 százaléka rendelkezik napelemes rendszerrel, csupán 9 százalékuk használ mellé – az autók rugalmasabb töltését nagyban segítő – akkumulátoros energiatárolást – amely így a jövő egyik fejlesztési irányát is előrevetíti.
A kutatás rákérdezett az elektromos átállás kihívásaira is. A leggyakrabban említett nehézségek között továbbra is a korlátozott hatótáv (57%), a magas bekerülési költség (45%) és a nyilvános töltési lehetőségek kiszámíthatatlansága (39%) szerepel. Mindezek ellenére a cégek többsége hosszú távon is elkötelezett marad: 52 százalékuk biztosan tervez újabb, tisztán elektromos járműbeszerzést, míg 30 százalékuk egyelőre kivár, de ezzel együtt nyitott a továbblépésre. A legtöbb válaszadó három–öt éven belül számol újabb elektromos jármű beszerzéssel.
„Az igazi versenyelőnyt ma már nem az jelenti, hogy ki használ új technológiát, hanem az, hogy ki képes ezek mentén új gondolkodásmódot és felelősebb működést kialakítani.” – mondta Pataki Gábor, Elektrifikacio.hu szakértője
A felmérést végző két szervezet célja, hogy gyakorlati tapasztalatok és jól működő rendszereket bemutató tudásmegosztás alapján segítsék elő a közlekedők és ezen belül is vállalati szféra fenntartható mobilitási átállását. Az Elektrifikáció.hu elsősorban tanácsadással, kalkulátorokkal és digitális eszközökkel támogatja a cégeket. A Jövő Mobilitása Szövetség platformot biztosít az elektromobilitás iparági szereplőinek együttműködéséhez és a döntéshozók felé is közvetíti a szektor tapasztalatait és javaslatait.
Jövő Mobilitása Szövetség és Elektrifikacio.hu
Címlapkép forrása: Shutterstock