
Szakadékba zuhant a Mercedes és a VW – Vészesen bebukott a profit
A nagy német autógyártók is gyengén kezdték a 2025-ös évet. A Volkswagen és a Mercedes nyeresége jelentősen csökkent az előző évhez képest az első negyedévben – részben a kínai üzletág miatt.
A már amúgy is gyenge előző évi eredmény után a Volkswagennek 2025 elején a profit csökkenésével is szembe kellett néznie. Európa legnagyobb autógyártójának profitja az első negyedévben éves szinten csaknem 41 százalékkal, 2,19 milliárd euróra csökkent – jelentette be a wolfsburgi székhelyű vállalat.
Mercedes – Fontos a kínai piac
A fontos kínai piacon a csoport ismét érezhetően kevesebbet keresett az ottani közös vállalkozásaival. A VW is nagyobb veszteséget könyvelt el akkumulátorüzletágával. Ezen felül milliárdos nagyságrendű különterhek is voltak. A konszolidált árbevétel azonban közel három százalékkal, 77,6 milliárd euróra emelkedett.

A VW-hez hasonlóan a Mercedes-Benz is gyengélkedő kínai üzletággal küzdött az első negyedévben – és a bizonytalan amerikai vámpolitika miatt már nem kíván éves előrejelzést közölni. Januártól márciusig a stuttgarti autógyártó üzemi nyeresége is jó 40 százalékkal, 2,3 milliárd euróra csökkent – jelentette be a vállalat – számol be róla a német Spiegel politikai magazin.
Bizonytalanság a gépjárművámok miatt
Donald Trump amerikai elnök vámpolitikájának alakulása és annak az autópiacra gyakorolt hatásai azonban annyira homályosak, hogy az év hátralévő részére vonatkozó üzleti hatást nem lehet megbízhatóan felmérni.
Ahogy Harald Wilhelm pénzügyi igazgató egy telefonkonferencián elmondta, a jelenlegi tarifapolitika egy teljes év alatt körülbelül három százalékponttal csökkentené a személygépkocsi-üzletágban a megcélzott árbevétel-arányos megtérülést – az árbevételből származó nyereség arányát. Ez azt jelenti, hogy az amerikai vámok veszélyeztetnék az autógyártó cég profitjának közel felét.
Jelenleg az Amrikai Egyesült Államokba importált autók ára 25 százalékkal drágábbak a vámok miatt. Májustól vámok lépnek életbe az autóalkatrészekre is. Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy enyhíteni fogja az általa bevezetett különleges vámok hatásait. Ez elsősorban azoknak a vállalatoknak kedvez, amelyek az USA-ban gyártanak járműveket.
A Stellantis is visszavonja a kilátásait
A Stellantis autógyártó az amerikai vámpolitika okozta növekvő bizonytalanságok fényében szintén eltörli éves célkitűzéseit. Az Opel anyavállalata szerint az értékesítési volumenekre és a versenykörnyezetre gyakorolt hatások jelenleg nehezen megjósolhatók.
A Stellantisnak 64 százalékkal csökkent a profitja 2024-ben. Több mint hatmilliárd euró készpénzt égetett el – főként az Egyesült Államokban tapasztalt gyenge üzleti teljesítmény miatt.
A VW is óvatos. A csoport megerősítette éves előrejelzését, de az továbbra sem tartalmazza a tarifális hatásokat. A wolfsburgi székhelyű vállalat már korábban közzétette a napi üzleti tevékenységére vonatkozó előzetes adatokat. Az olyan speciális problémák, mint az európai CO₂-kibocsátási rendelkezések, a Cariad szoftverleányvállalat átszervezése és a dízelbotrányra képzett tartalékok mintegy 1,1 milliárd eurós rendkívüli költségeket eredményeztek, és a működési eredmény mintegy 37 százalékos, 2,9 milliárd eurós csökkenését okozták.
A csoportnak versenyképes költségszerkezetet kell biztosítania ahhoz, hogy sikeres maradjon a gyorsan változó világban – nyilatkozta Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója a számadatok ismertetésekor. „Pontosan azért, mert a globális gazdasági környezet jelenleg ennyire bizonytalan, azokra a dolgokra kell összpontosítanunk, amelyeket mi magunk is befolyásolni tudunk.”