2025 április 30

Szakadékba zuhant a Mercedes és a VW – Vészesen bebukott a profit

A nagy német autógyártók is gyengén kezdték a 2025-ös évet. A Volkswagen és a Mercedes nyeresége jelentősen csökkent az előző évhez képest az első negyedévben – részben a kínai üzletág miatt.

A már amúgy is gyenge előző évi eredmény után a Volkswagennek 2025 elején a profit csökkenésével is szembe kellett néznie. Európa legnagyobb autógyártójának profitja az első negyedévben éves szinten csaknem 41 százalékkal, 2,19 milliárd euróra csökkent – ​​jelentette be a wolfsburgi székhelyű vállalat.

Mercedes – Fontos a kínai piac

A fontos kínai piacon a csoport ismét érezhetően kevesebbet keresett az ottani közös vállalkozásaival. A VW is nagyobb veszteséget könyvelt el akkumulátorüzletágával. Ezen felül milliárdos nagyságrendű különterhek is voltak. A konszolidált árbevétel azonban közel három százalékkal, 77,6 milliárd euróra emelkedett.

A VW-hez hasonlóan a Mercedes-Benz is gyengélkedő kínai üzletággal küzdött az első negyedévben – és a bizonytalan amerikai vámpolitika miatt már nem kíván éves előrejelzést közölni. Januártól márciusig a stuttgarti autógyártó üzemi nyeresége is jó 40 százalékkal, 2,3 milliárd euróra csökkent – ​​jelentette be a vállalat – számol be róla a német Spiegel politikai magazin.

Bizonytalanság a gépjárművámok miatt

Donald Trump amerikai elnök vámpolitikájának alakulása és annak az autópiacra gyakorolt ​​hatásai azonban annyira homályosak, hogy az év hátralévő részére vonatkozó üzleti hatást nem lehet megbízhatóan felmérni.

Ahogy Harald Wilhelm pénzügyi igazgató egy telefonkonferencián elmondta, a jelenlegi tarifapolitika egy teljes év alatt körülbelül három százalékponttal csökkentené a személygépkocsi-üzletágban a megcélzott árbevétel-arányos megtérülést – az árbevételből származó nyereség arányát. Ez azt jelenti, hogy az amerikai vámok veszélyeztetnék az autógyártó cég profitjának közel felét.

Jelenleg az Amrikai Egyesült Államokba importált autók ára 25 százalékkal drágábbak a vámok miatt. Májustól vámok lépnek életbe az autóalkatrészekre is. Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy enyhíteni fogja az általa bevezetett különleges vámok hatásait. Ez elsősorban azoknak a vállalatoknak kedvez, amelyek az USA-ban gyártanak járműveket.

A Stellantis is visszavonja a kilátásait

A Stellantis autógyártó az amerikai vámpolitika okozta növekvő bizonytalanságok fényében szintén eltörli éves célkitűzéseit. Az Opel anyavállalata szerint az értékesítési volumenekre és a versenykörnyezetre gyakorolt ​​hatások jelenleg nehezen megjósolhatók.

A Stellantisnak 64 százalékkal csökkent a profitja 2024-ben. Több mint hatmilliárd euró készpénzt égetett el – főként az Egyesült Államokban tapasztalt gyenge üzleti teljesítmény miatt.

A VW is óvatos. A csoport megerősítette éves előrejelzését, de az továbbra sem tartalmazza a tarifális hatásokat. A wolfsburgi székhelyű vállalat már korábban közzétette a napi üzleti tevékenységére vonatkozó előzetes adatokat. Az olyan speciális problémák, mint az európai CO₂-kibocsátási rendelkezések, a Cariad szoftverleányvállalat átszervezése és a dízelbotrányra képzett tartalékok mintegy 1,1 milliárd eurós rendkívüli költségeket eredményeztek, és a működési eredmény mintegy 37 százalékos, 2,9 milliárd eurós csökkenését okozták.

A csoportnak versenyképes költségszerkezetet kell biztosítania ahhoz, hogy sikeres maradjon a gyorsan változó világban – nyilatkozta Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója a számadatok ismertetésekor. „Pontosan azért, mert a globális gazdasági környezet jelenleg ennyire bizonytalan, azokra a dolgokra kell összpontosítanunk, amelyeket mi magunk is befolyásolni tudunk.”

Legnézettebb Tartalmak