2025 március 16

Balesetek, eső és óvás – Káosz az F1 szezonnyitón, megváltozott a futam eredménye

Óriási dráma a Forma 1 szezonnyitóján. Esőkáosz, balesetek után Lando Norris szerezte meg a győzelmet az F1-es Ausztrál Nagydíjon, de a futam utáni óvás még tovább csavarta a történetet. A Mercedes fellebbezésének helyt adva az FIA megváltoztatta a végeredményt: Andrea Kimi Antonelli végül a negyedik helyen zárt. A szezon már az első versenyhétvégén hatalmas fordulatokat hozott – mi jöhet még?

Az Ausztrál Nagydíj volt az első esős verseny a szezonnyitók történetében. Forrás: X

Esőkáosz, balesetek és hatalmas meglepetések az F1 szezonnyitón – Lando Norris nyerte az Ausztrál Nagydíjat

A 2025-ös Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj drámai futamot hozott, ahol három biztonsági autós fázis és hat baleset tette még kiszámíthatatlanabbá a versenyt. A McLaren brit versenyzője, Lando Norris diadalmaskodott, megelőzve a címvédő Max Verstappent és a Mercedes pilótáját, George Russellt. Az újonc Andrea Kimi Antonelli szenzációsan teljesített, és a 16. rajthelyről indulva végül az ötödik helyen ért célba. Óvás után új győztes a vesztesek között?

Esős káosz és izgalmas rajt

A szombati időmérőn a McLarenek domináltak, így Norris és csapattársa, Oscar Piastri indulhatott az első sorból. Az időjárás azonban megnehezítette a pilóták dolgát: a verseny előtt megérkező eső és szél kaotikus futamot ígért. Ez lett a Forma-1 történetének első esős szezonnyitó futama.

Bár a rajtnál éppen nem esett, az intermediate gumik voltak a legjobb választás – kivéve Lance Strollt, aki kockáztatott az esőgumikkal. Az újonc Isack Hadjar azonban már a felvezető körön összetörte az autóját, így a futam 15 perces csúszással indult el.

Norris nyerte végül az F1 melboune-i versenyét.

Biztonsági autós fázisok és balesetek

Az első köröket mindenki óvatosan teljesítette, ám a második körben Jack Doohan és Carlos Sainz balesete miatt máris pályára kellett küldeni a biztonsági autót. A verseny a 8. körben folytatódott, ekkor Norris, Verstappen és Piastri haladt az élen. A 17. körben Verstappen hibázott, Piastri pedig visszaelőzte őt, de a mezőny többi tagja is látványos csatákat vívott.

A 34. körben Fernando Alonso is összetörte az autóját, így újabb biztonsági autós fázis következett. A mezőny ekkor már a kerékcserén gondolkodott, mivel a pálya egyre jobban száradt.

Fordulatok a futam végén

A 42. körben elkezdett szakadni az eső, ami mindent megváltoztatott. Piastri kicsúszott, és visszaesett az utolsó helyre, miközben több pilóta azonnal kiállt intermediate gumikért. Verstappen és néhány más versenyző kint maradt a pályán, de két körrel később már ő is kiállni kényszerült, amivel Norris vette át a vezetést.

A harmadik újraindulás után már csak hat kör maradt a futamból. Verstappen közel maradt Norrishoz, de nem tudott támadni, mert az ideális ívről letérni túl kockázatos volt. Russell a harmadik helyet magabiztosan tartotta, míg Antonelli negyedikként futott be, de egy büntetés miatt végül ötödik lett.

Piastri a hibája után visszakapaszkodott, és végül megelőzte Lewis Hamiltont, így a 9. helyen zárta a futamot.

Lewis Hamilton a 10. helyen végzett. Forrás: X

Az F1 Ausztrál Nagydíj óvással és változó végeredménnyel zárult

A második biztonsági autós fázist követő esőzés alatt a mezőny nagy része kiállt a bokszutcába, ahol a Mercedes csapata veszélyesen engedte ki Andrea Kimi Antonellit, ezzel Nico Hülkenberg versenyét veszélyeztetve. Emiatt az olasz pilóta 5 másodperces büntetést kapott, és a negyedik helyről az ötödikre sorolták vissza.

A Mercedes azonban nem hagyta annyiban az ügyet, és óvást nyújtott be a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA), amely felülvizsgálta az esetet a két érintett csapat bevonásával. Végül helyt adtak a Mercedes fellebbezésének, így Antonelli visszakapta a negyedik helyet, míg Alexander Albon az ötödikre csúszott vissza.

Mi a következő verseny helyszíne?

A 2025-ös F1-szezon következő állomása a sprint hétvégés Kínai Nagydíj lesz, amelyet március 21–23. között rendeznek meg. A szezonnyitó eseményei alapján izgalmas idény várható, hiszen a McLaren már az első futamon bizonyította, hogy komoly kihívója lehet a Red Bullnak és a Mercedesnek

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: X