Létszámbővítés és AI a fókuszban: 2025-re készülnek a hazai cégek
Munkaerőfelvételre készülnek a hazai cégek, sok helyen a szükséges költségkeretet
és a toborzást végző munkatársak létszámát is bővíteni fogják jelenlegi terveik szerint. A megfelelő
jelöltek megtalálásában az állásportálokra támaszkodnak elsősorban a szakemberek, míg a
közösségi médiát többen mellőznék inkább. Harmaduk tart a felvételi folyamat elnyúlásától,
amelyet azonban a mesterséges intelligencia bevetése ellensúlyozhatna – derült ki a Profession.hu
elemzéséből.
Átfogó kutatásban tárta fel a cégek jövő évi humánerőforrás-gazdálkodási terveit a Profession.hu,
amelyből kiderült, hogy óvatos optimizmus jellemzi a hazai munkáltatók várakozásait a gazdasági
helyzettel és a foglalkoztatással kapcsolatban. A megkérdezett több száz vezető elmondta, hogy
inkább pozitívan néznek a jövő évre, de még mindig körültekintően terveznek a toborzás és bérezés
terén.
Létszámbővülési tervek 2025-ben
Bár az előző évhez képest idén a munkavállalói aktivitás erősödése mellett az álláshirdetések
számának enyhe csökkenése figyelhető meg, a 2025-re vonatkozó tervezés során a legtöbb cégnél
létszámbővítéssel számolnak: 45% nyilatkozta, hogy növelni fogják a foglalkoztatottak számát,
csökkenést mindössze 11% prognosztizál.
A vállalati döntéshozók kalkulációiban is tetten érhető már a toborzásra szánt költségkeret növelése
(21%), vagy legalábbis az idei szint tartása (63%). Ezen felül sok vállalatnál a munkaerőfelvételt végző
csapatok volumenére is ráerősítenek és több embert alkalmaznak e célra.
„A válaszadók csaknem harmada tapasztalta, hogy nagyobb erőforrás kellett az év során a
toborzáshoz és az új munkaerő kereséséhez, valamint ugyanennyien nyilatkoztak arról, hogy a
kiválasztási folyamatukat át kellett gondolniuk és rövidebbé vagy rugalmasabbá tették. A 2025-re
vonatkozóan viszont minden harmadik vállalatnál a felvételi folyamat hosszabbodására számítanak,
rövidülését csak 15%-uk látja esélyesnek” – mondta el Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és
üzletfejlesztési szakértője.
A humán és anyagi erőforrás mellett a munkaerőfelvételre bevetett eszköztáron azonban a többség
nem tervez érdemben változtatni: a bevált csatornákat fogják jövőre is alkalmazni, amelyek között
évek óta az első helyen szerepel az állásportál. Ezt követi a közösségi média, amely eszközt azonban
többen inkább mellőzni fogják jövőre.
A mesterséges intelligencia bevetése a hatékonyság növelésére
A munkaerőfelvétel hatékonyságának növelésben fontos szerep juthat a mesterséges intelligencián
alapuló eszközök bevetésének, amellyel költséghatékonyan gyorsíthatóak bizonyos feladatok.
„2023 márciusában végzett felmérésünk során a megkérdezett ügyfeleink 13%-a használt már a
munkahelyén valamilyen mesterséges intelligencián alapuló megoldást. A toborzási és kiválasztási
folyamatban alkalmazott AI eszközök iránt a nyitottság már akkor is érzékelhető volt, azonban
látványosan nem növekedett azóta ezek használata e területen. Mivel idén is kevés cég alkalmaz még
AI megoldást a toborzáshoz, így az ebből származó adatok tájékoztató jellegűek” – mondta el Dencső
Blanka.
További információ:
Hasznos Nelly│ NOGUCHI x │+36 30 644 2350 │[email protected]
„Akik használják már az AI-t a toborzási és kiválasztás folyamataik során – a rémhírekkel ellentétben
– többnyire (64%) a munkakörök átalakulásáról és új munkakörök létrejöttéről számoltak be, nem
pedig azok megszüntetéséről. Az AI átveheti a rutinszerű feladatokat, a recruiter munkájában pl. az
előszűrést és az adatelemzést, így a toborzók az olyan nagyobb volumenű, stratégiai teendőkre
tudnak koncentrálni, mint a jelöltélmény javítása és a megfelelő tehetségek célzott bevonzása” –
tette hozzá a Profession.hu szakértője.
Az AI technológiát használó cégek 93%-a szerint ezzel számottevő időt takaríthatnak meg, 66%-a a
hatékonyságnövelést jelölte meg a kecsegtető előnyök között, míg 24%-a a szélesebb jelöltbázis
elérését. Ahol bevezették már a mesterséges intelligenciát a HR-esek napi munkájába, ott leginkább a
munkaköri leírások szövegezését bízzák rá erre a szakemberek (66%), de a közeli jövőben szinte
mindenhol tervezik, hogy ezt a feladatot átadják a technológiának (91%). A hirdetés
megjelentetéséhez hívják még többnyire segítségül az AI-t (49%), valamint gyakoribb a jelöltek
felkutatásában (24%) és a jelöltekkel való kommunikációban, kapcsolattartásban is a hasznosulása
(21%).
A kutatás további részleteit a Profession.hu HR Körkép kiadványa mutatja be, amely a következő
linkről tölthető le: https://www.profession.hu/hrfeed/hr-korkep-2024-kiadvany/