
Időközi vezetőségi beszámoló a Zwack Unicum Nyrt. 2019-2020-as üzleti évének I-III. negyedéves eredményeiről
A Zwack Unicum Nyrt. Igazgatósága jóváhagyta a menedzsment beszámolóját a Társaság 2019-2020-as üzleti évének I-III. negyedéves tevékenységéről.
1. Az időközi vezetőségi beszámoló elemzése
A Társaság bruttó árbevétele 22.558 millió Ft volt, mely 5,5%-kal marad el az előző évi árbevételtől. A nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 11.861 millió Ft volt, amely 17,4%-kal (2,5 milliárd Ft-tal) alacsonyabb a bázis időszakinál.
A belföldi értékesítés nettó árbevétele jelentősen csökkent (-2.576 millió Ft; -19,6%). A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 2.372 millió Ft-tal (22,9%-kal) csökkent (10.377 millió Ft-ról 8.005 millió Ft-ra). Ezen belül a prémium termékek árbevétele 21,9%-kal, a minőségi termékeké 25,7%-kal esett.
A bruttó és nettó árbevétel változása közötti jelentős eltérés a Népegészségügyi Termékadó (NETA) 2019. január 1-től életbe lépő változása okozta. A módosítás következtében minden szeszesital adóztatásra kerül (2019-től a pálinka és minden keserű likőr is), továbbá az adómértékek 20%-kal emelkedtek. A jelentős adónövekedést Társaságunk érvényesítette a bruttó eladási áraiban, azonban ez várakozásainknak megfelelően jelentős volumen csökkenést eredményezett. A két ellentétes hatás következtében a belföldi bruttó árbevétel enyhén csökkent a bázishoz képest, azonban a kisebb volumenre is összességében több jövedéki adó és NETA került megfizetésre (+1.173 MFt; +12,3%), így a nettó árbevétel jelentősen csökkent.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 7,5%-kal alacsonyabb a bázisnál, melyen belül a Diageo portfolió árbevétele 11,7%-kal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 51,8%-kal csökkent. Ez utóbbi annak köszönhető, hogy 2019. március 1-től nem a Zwack a Moët-Hennessy termékek magyarországi forgalmazója; e hatás kiszűrésével az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 3,8%-kal nőtt.
Az április-decemberi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital piac volumenben 0,3%-kal, míg értékben 10,9%-kal növekedett.
Az export árbevétel 1.317 millió Ft, mely 6,4%-os (+79 millió Ft) növekedést jelent a bázis időszakhoz képest. A növekedést a két legnagyobb export piac (olasz és német) hozta, ugyanakkor a duty free árbevétele csökkent (a NETA a budapesti reptéri értékesítést is érinti).
Az anyagjellegű ráfordítások 619 millió Ft-tal csökkentek (-12,1%), mely alacsonyabb a nettó árbevétel 17,4%-os csökkenésénél, így a bruttó fedezeti hányad 2,3 százalékponttal kisebb az egy évvel ezelőttinél (64,5% helyett 62,2%). A fentiek mögött elsősorban a termékösszetétel kedvezőtlen változása áll (jobban csökkent a magasabb fedezetű saját termelésű termékek forgalma, mint a forgalmazott termékeké).
A személyi jellegű ráfordítások 26 millió Ft-tal (1,1%-kal) csökkentek. Az üzleti év elején a Társaság a munkaerőpiaci helyzetre tekintettel 5-10% közötti sávos bérfejlesztést hajtott végre. Az alacsonyabb jövedelmi sávokban magasabb, míg a magasabb fizetési kategóriákban kisebb mértékű volt a bérfejlesztés. A bérfejlesztés ellenére csökkenő személyi jellegű ráfordítások egyrészt a 2019. júliusától alacsonyabb szociális hozzájárulási adónak; a bázisnál kisebb összegű jubileumi- és nyugdíj jutalom kötelezettségnek továbbá annak köszönhető, hogy a bázis időszakban több egyszeri tétel került elszámolásra.
Az értékcsökkenési leírás 44 millió Ft-tal (11,3%-kal) csökkent az előző évihez képest. A Társaság folyamatosan ellenőrzi nagyobb értékű eszközeinek várható hasznos élettartamát. Idén a könyvvizsgálóval egyetértésben az eszközök nagyobb körét érintette a felülvizsgálat, melyek közül néhány esetben hosszabb várható hasznos élettartam került megállapításra, mint ami eddig a könyvekben szerepelt. Elsősorban a fentiek következtében csökkent az értékcsökkenési leírás.
Az egyéb működési költségek 252 millió Ft-tal (8,2%-kal) kisebbek, mint a bázis időszakban. Ebből kicsivel több, mint 100 millió Ft származik a marketing költségek 5-6%-os csökkentéséből, ahol elsősorban a saját márkák belföldi költéseit fogtuk vissza a tavalyi évhez képest. Tavaly 69 millió Ft értékű TAO-s támogatást fizettünk ebben az időszakban, idén erre nem került sor (a tavalyinál kisebb összegben a negyedik negyedévben várható ilyen kiadás). Emellett a szakértői díjakon és a kisebb volumen miatt a fuvarköltségeken figyelhető meg nagyobb megtakarítás a bázishoz képest.
Az egyéb működési bevételek 68 millió Ft-tal (20,1%-kal) emelkedtek, mely a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak magasabb marketing költségtérítéséből származik.
A működési eredmény így 2.391 MFt lett, mely 38,4%-kal alacsonyabb az előző évinél. Az eredményt terhelő adók 20,9%-kal (113 MFt-tal) csökkentek. Az eredményt terhelő adók tartalmazzák a helyi iparűzési adót és innovációs járulékot is. Ennek tudható be, hogy az adó csak 20,9%-kal csökkent, míg az adózás előtti eredmény 38,4%-kal.
A fentiek következtében a Társaság adózott eredménye 1.964 millió Ft, mely 41,2%-kal marad el a bázistól (3.340 millió Ft).
A már korábban is említett Népegészségügyi Termékadó (NETA) módosítás hatásairól a Társaságnak egyre több tapasztalata van. Összességében megállapítható, hogy az előzetes várakozásainknak nagyrészt megfelelő változások figyelhetők meg a piacon.
A Társaság harmadik negyedéves nettó árbevétele 23,1%-kal csökkent a bázishoz képest, mely meghaladja az előző két negyedéves csökkenést (15,1 illetve 9%). Ennek oka, hogy a 2019. januári NETA változás miatti elővásárlás tavaly a harmadik negyedévben történt. Az akkori 7 milliárd Ft-os negyedéves árbevétel a mindenkori legerősebb árbevétele volt a Társaságnak, mely 1 milliárd Ft-tal haladta meg a korábbi legjobb árbevétel adatot. Az 5,4 milliárd Ft-os idei tény árbevétel 5%-kal marad el a két évvel ezelőtti árbevételtől.
Az elmúlt üzleti év utolsó negyedévéhez viszonyítva a most folyó üzleti év utolsó negyedévében árbevétel növekedéssel számolunk.
A fentiek alapján a menedzsment továbbra is teljesíthetőnek tartja a 2019-20-as üzleti éves célkitűzéseket (10%-ot meghaladó nettó árbevétel csökkenés; 1,4 milliárd Ft közeli adózott eredmény, mely 46%-kal alacsonyabb az előző évinél).
A mérlegsorok között a készletek 363 millió Ft-tal növekedtek (+19,4%). A növekedésben szerepet játszott, hogy tudatosan magasabb készleteket tartunk az angol importból származó termékekből a BREXIT körüli bizonytalanság miatt, emellett a portfolióban növekszik a hosszú érlelési idejű termékek (Unicum Riserva, Lánchíd) és a magas árfekvésű (és beszerzési áru) luxus import termékek (Zacapa; Ciroc; Tanqueray) súlya továbbá a forint gyengülése is hozzájárult a készlet-érték emelkedéséhez. A következő időszakban a Társaság fokozottan kíván összpontosítani a készletszint optimalizálására.
A vevőállomány 23,5%-os (1,6 milliárd Ft) csökkenése a bázishoz képest lényegesen kisebb decemberi forgalom (tavaly a NETA változás miatti elővásárlás jelentős része decemberben történt) következménye. A szállítók és egyéb kötelezettségek 15,5%-os (1,06 milliárd Ft) csökkenése a kisebb forgalomhoz kapcsolódó alacsonyabb jövedéki adó és ÁFA kötelezettség illetve kisebb szállítói tartozások következménye.
A pénzeszközök állománya 1.612 millió Ft-tal (48%-kal) kisebb az egy évvel ezelőttinél. A pénzeszközök jelentős csökkenése a bázishoz képest kisebb eredmény illetve a magasabb készlet következménye
2. A Társaság üzleti környezete
A Zwack Unicum Nyrt. a magyar égetett szeszesital piac legnagyobb szereplője. Mivel a Társaság bevételének közel 90%-a a hazai piacról származik, ezért a gazdálkodást alapvetően határozza meg a belföldi fogyasztás alakulása. Az elmúlt néhány évben a lakossági fogyasztás bővült Magyarországon és a közeljövőben is ennek folytatódására számítunk. Lásd az előzőekben (a konkrét piaci adatokat a beszámoló 1. fejezetében ismertettük).
3. A vállalkozás céljai és stratégiája
A Társaság elsődleges tevékenységi köre a márkázott szeszesitalgyártás és értékesítés a prémium és minőségi termékkörben. Belföldön a Zwack Unicum Nyrt. elsődleges célja megtartani a piacvezető szerepet az égetett szeszesital piacon. Emellett szeretnénk erősíteni az export piacainkat.
A Társaság hivatalos belföldi forgalmazója számos márkának, mint pl. a Diageo Plc. égetett szeszesital portfoliójának. Így a belföldi piacon meghatározó saját termelésű prémium márkák (Unicum, Fütyülős, Vilmos, St. Hubertus) mellett olyan világmárkák színesítik a Zwack Unicum Nyrt. portfolióját, mint a Johnnie Walker, Baileys, Captain Morgan. Ezzel a portfolióval Társaságunk egyedülállóan széles választékot kínál a fogyasztóknak a márkázott termékek körében.
A piacvezető szerep megtartásához illetve erősítéséhez a termékinnováció illetve a termékek sikeres piaci bevezetése a legfontosabb eszköz. Az export tevékenységgel kapcsolatos célkitűzés, hogy az árbevételből származó részesedése meghaladja a 12%-os részarányt, illetve törekvés e hányad további növelése.
Szeptember elsejétől a Társaság 100%-ban zöld áramot használ. Jelenleg is folyamatban van további lépések kiértékelése.
4. A vállalkozás főbb erőforrásai és kockázatai
- Anyagi erőforrások
o Termelés, termelőeszközök |
A Társaság három termelő telephellyel rendelkezik. A Soroksári úton az Unicum gyárban az Unicum gyártása és hordós érlelés kezdeti fázisa történik. A Dunaharaszti gyáregységben végzik az Unicum likőr további érlelését és palackozását, valamint a többi saját termelésű termék döntő hányadának palackozását. Kecskeméten működik a gyümölcspálinka főzde és itt kerülnek palackozásra a kisszériás termékek.
A jelenlegi három telephelyes termelési struktúrát hosszú távon fenn kívánja tartani a Társaság. Az adott üzemek lédig gyártási illetve palackozási kapacitásai megfelelőek. A Dunaharaszti gyárban jelentős palackozás korszerűsítést kezdtünk meg 2015-ben. Ennek keretében a két palackozó sor régebbi gépeit újakra cseréljük. Ez a beruházási program várhatóan 2020-ig tart majd és ezekben az években a beruházások összege meg fogja haladni az éves amortizáció értékét.
o Pénzügyi helyzet |
A Társaság pénzügyi helyzete stabil, pénzügyi kötelezettségeit mindig határidőre teljesíti. A pénzügyi tranzakciókat a legnagyobb kereskedelmi bankok közül az Unicredit, az Erste és a K&H Bank bonyolította le.
- Humán erőforrások
A Társaság alkalmazottainak létszáma 238 fő (a 2018/2019-es üzleti év végén 237 fő, a tavalyi év hasonló időszakában 233 fő).
A Zwack Unicum Nyrt. rendelkezik a legnagyobb értékesítési – és marketing erőforrással a magyar égetett szeszesital piacon. Az ebből származó disztribúciós és innovációs előnyök alkotják a Társaság egyik legjelentősebb erősségét.
- A vállalkozás főbb kockázatai
A Társaság gazdálkodását befolyásoló legjelentősebb kockázati tényező a szabályozási környezet olyan változása, mely negatívan hathat a belföldi fogyasztásra és emiatt az értékesítési volumenre is.
A Társaság tevékenységei számos különböző pénzügyi kockázatnak vannak kitéve: piaci kockázat, hitelkockázat, és likviditási kockázat. Látva a jelenlegi pénzügyi piac nagy változékonyságát és bizonytalanságait a Társaság próbálja minimalizálni a Társaság pénzügyi teljesítményét befolyásoló lehetséges káros hatásokat. A számviteli politika szerint, a Társaság derivatív pénzügyi eszközöket is alkalmaz az egyes pénzügyi kockázatok kivédése érdekében.
A Társaság pénzeszközei és lekötött betétei elsősorban forintban vannak. A partnerkockázat alacsony, mivel a Zwack Unicum Nyrt. törekszik megbízható pénzintézeteknél helyezni el a pénzeszközeit.
A Társaságnál a likviditási kockázat kezelése kiterjed a kellő mennyiségű pénzeszköz, valamint megfelelő mennyiségű hitelkeretre. A menedzsment folyamatosan ellenőrzi a szükséges likviditási tartalékot (mely áll a le nem hívott hitelkeretből továbbá a pénzeszközökből) a várható cash flow alapján.
Az időközi vezetőségi beszámoló az alkalmazható számviteli előírások alapján, a legjobb tudásunk szerint elkészített pénzügyi kimutatásokat tartalmaz, amik valós és megbízható képet adnak a Zwack Unicum Nyrt. eszközeiről, kötelezettségeiről, pénzügyi helyzetéről, valamint nyereségéről. A jelentés továbbá megbízható képet ad a Zwack Unicum Nyrt. helyzetéről, fejlődéséről és teljesítményéről is.
További információk:
– A Társaság tulajdonosi szerkezetében változás nem történt.
– A Társaság szervezetében nem történt változás a 2019-2020-as üzleti év I-III. negyedévében.
– A Társaság továbbra sem rendelkezik saját részvénnyel.
2020. február 3.
A Zwack Unicum Részvénytársaság
Igazgatósága nevében
Zwack Sándor elnök |
Frank Odzuck vezérigazgató |
Időközi vezetőségi beszámoló a Zwack Unicum Nyrt. 2019-2020-as üzleti évének I-III. negyedéves eredményeiről teljes egészében itt olvasható.
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.