Féltékeny a Volán a MÁV-ra
A Nyugat-dunántúli Volános Szakszervezetek Fóruma sérelmezi, hogy a közlekedéspolitikai és gazdaságpolitikai intézkedések a MÁV-ot helyezik előtérbe a többi közlekedési alrendszerekkel szemben – közölte a fórum szerdán az MTI-vel.
A Nyugat-dunántúli volánosokat (Balaton Volán Zrt., a Kisalföld Volán Zrt., a Vasi Volán Zrt. és a Zala Volán Zrt.) tömörítő szakszervezetek is érdekeltek a minőségi és hatékony közösségi közlekedés megteremtésében, ezért azt kérték Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárától, hogy szakmai egyeztetésen vitassák meg a közösségi közlekedést érintő kérdéseket – mondta Horváth László, a fórum egyik szóvivője az MTI kérdésére.
Az életbe lépő kedvezmény- és tarifarendszer, valamint a párhuzamos közlekedést érintő rendelkezések egyértelműen a MÁV-ot hozzák kedvezőbb helyzetbe. A fórum elfogadja, hogy a MÁV megerősítése társadalompolitikai és nemzetgazdasági érdek, de álláspontjuk szerint mindezt nem a többi közlekedési alrendszer háttérbe szorításával, mesterséges és irányított versenyhelyzet szimulálásával kell megvalósítani – olvasható a közleményben.
Azt is vitatják, hogy a Volánok okozták a vasúton utazók csökkenő létszámát. A fórum szerint a MÁV eredménytelenségét az összehangolatlan menetrend, a korszerűtlen és követhetetlen szervezet, a döntési szintek áttekinthetetlensége, a területileg egyenlőtlen színvonalú menetidő okozza.
A Volánok számára kedvező, hogy a párhuzamosság tervezett drasztikus felszámolása – ami társadalmi elégedetlenséget idézett volna elő – nem történt meg. Az emelt szintű szolgáltatásokért fizetendő kiegészítő jegy pozitívuma, hogy megszünteti a teljes ingyenességet, de a magasabb tarifa miatt valószínűleg kevesebben veszik majd igénybe a Volán szolgáltatásait, helyette az egyéni közlekedést választják, így viszont a vasúti utasforgalom sem növekszik.
A fórum azt szeretné elérni, hogy a törvény- és rendeletalkotás munkafolyamatában nagyobb szerepet kapjanak a szakemberek. A párbeszéd során a döntéshozókkal azt is megvitathatnák, hogy szükség van-e a Volán társaságok teljes összevonására és a kialakulóban lévő regionális holding képes-e minőségi és hatékonysági megújításra.