2024 október 05

Folytatódnak a Google elleni vizsgálatok

A Versenypiaci Hatóság az év elején az Európai Unióval közösen külön vizsgálatot indított a Google és a Facebook anyavállalata, a Meta ellen, mivel aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a két vállalat közötti 2018-as, „Jedi Blue” néven ismert megállapodás korlátozta a digitális hirdetési versenyt. A CMA csütörtökön közölte, hogy azt vizsgálja, hogy a Google szerepe a hirdetési technológiai iparágban torzíthatja-e a versenyt. Az internetes óriás az online hirdetési piac meghatározó szereplője.

A Google egyszerre működik keresleti oldali platformként, amely a kiadók hirdetési készletét kínálja a marketingesek számára, és hirdetési börzeként, amely lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy versenyezzenek a kiadók weboldalain található hirdetési felületekért – közölte a CMA. Emellett hirdetési szervereket is üzemeltet, amelyek a kiadók készletét kezelik. A szabályozó hatóságok aggódnak amiatt, hogy a Google jogellenesen előnyben részesítette saját hirdetési csere szolgáltatásait a versenytársak kárára. A CMA-t az is aggasztja, hogy a Google korlátozta a hirdetési csereprogramja és a harmadik féltől származó hirdetési szerverek kompatibilitását, hogy megnehezítse a konkurens hirdetési szerverek versenyét.

„A verseny gyengülése ezen a területen csökkentheti a kiadók hirdetési bevételeit, akik a költségek csökkentése érdekében kénytelenek lehetnek kompromisszumot kötni tartalmaik minőségében, vagy fizetős falak mögé helyezni tartalmaikat” – mondta Andrea Coscelli, a CMA vezérigazgatója egy nyilatkozatban. „A hirdetők számára is növelheti a költségeket, amelyeket a hirdetett áruk és szolgáltatások magasabb árain keresztül továbbhárítanak.” A döntés egy korábbi, a „Jedi Blue”-t érintő brit és uniós versenyjogi vizsgálatot követően született. Az ügyletben állítólag a Google és a Meta manipulálta az online hirdetések árveréseit, és illegálisan rögzítette az árakat.

A CMA több hatáskört szeretne a technológiai óriások versenyellenes magatartásának vizsgálatára a Digitális Piacok Egysége nevű új szabályozó szerv keretében. A 2020-ra javasolt új szabályozó hatóságnak jogában állna az új digitális szabályok megsértése esetén a technológiai vállalatok globális éves bevételének akár 10%-át kitevő bírságokat kiszabni. A kormány azonban még nem ruházta fel a felügyeleti szervet a bírságok kiszabására vonatkozó hatáskörrel.

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/05/26/google-hit-by-second-uk-antitrust-probe-into-online-ad-dominance.html