Hol van a sokat hangoztatott orosz bukás?
Amikor az Egyesült Államok és a nyugati szövetségesek először korlátozásokat vezettek be az orosz behozatalra, az amerikai hitelkártya-társaságok elmenekültek, és a kormányok lefoglalták az oligarchák eszközeit, a nyugat bízott benne, hogy az orosz gazdaság elszigetelése elég lesz ahhoz, hogy a Kreml átgondolja a háborút. A címlapokon az orosz gazdaság összeomlását várták, ez azonban nem következett be. A Central Bank of Russia először 20-ra emelte a kamatlábakat, majd azóta ezt folyamatosan 9,5 százalékra csökkentette. Nagy fegyverként szolgált a nyugat számára a gáz- és olajembargó bevezetése, azonban a szankciók hatását enyhíti, hogy az oroszok elkezdtek újabb felvevőpiacok után nézni. Miután az európai nemzetek abbahagyták az orosz energia vásárlását, Kína és India kisegítette őket. Így Oroszország továbbra is körülbelül napi 1 milliárd dollárt keres az energia exportjából. A legfrissebb adatok szerint májusban Kína rekordmennyiségű nyersolajat, 7,47 milliárd dollárnyit vásárolt tőlük. „Ha egy látványos összeomlásra várunk, annak csekély esélye van, hogy bekövetkezzen, hiszen az ország exportja továbbra is mentőkötélként szolgál a növekvő nyugati nyomás ellen,” jegyezte meg Robin Brooks, a Nemzetközi Pénzügyi Intézet vezető közgazdásza.
Számíthatunk hosszú távú hanyatlással vagy az ázsiai és afrikai ügyfelek kisegítik a bajból az oroszokat?
Soha nem mentünk odáig, hogy bezárjuk a benzinkutat, ami lényegében a teljes olajembargót jelentené. A szállítások kizárása is egy hosszabb folyamat, hiszen az Európai Unió léte is nagyban függ az orosz energiától. Az infrastruktúra kiépítése, hogy le tudjunk válni az agresszorról nem egy azonnali folyamat. Ennek köszönhetően az oroszoknak is marad idejük újabb keresleti lehetőségek után nézni, ahova irányíthatják a blokk által elutasított szállítmányokat. A világon nagyon sok olyan ország van, amelyek továbbra is hajlandók üzletet folytatni Oroszországgal.
Tekintettel arra, hogy Oroszország mennyire támaszkodik a nyugati technológiára mind a háborús erőfeszítések, mind a hazai termelés szempontjából, a nyugattól történő elszigetelődés nagyban nehezítheti az ország működését. „Innen nincs visszatérés a normális kerékvágásba,” jelentette ki Oleg Itskhoki, a Kaliforniai Egyetemen közgazdásaz, megjegyezve, hogy az alapvető alkatrészek hiánya már most hatalmas káoszt okoz az orosz autóiparban és más, a nyugati importra támaszkodó ágazatokban. A múlt hónapban az orosz zászlóshajó, az Aeroflot bejelentette, hogy régebbi repülőgépek alkatrészeit kell használnia flottájának frissítéséhez.
A gyengeségek már elkezdtek mutatkozni, de a hatalmas gazdaság térdre kényszerítése még nagyon sokáig eltarthat.
Forrás: uk.news.yahoo.com
Címlapkép: Shutterstock