Hogyan a lesz réz és lítium, ha ők becsődölnek – mutajuk?
Zimbabwe magáncégekhez fordul a vasúti árufuvarozás növelése érdekében. A zimbabwei állami vasúttársaság megnyitotta hálózatát a magánszereplők, köztük a dél-afrikai Grindrod egyik egysége előtt, mivel igyekszik növelni az árufuvarozási volument, amely az évtizedek óta tartó alulfinanszírozás miatt csőd felé tart – közölte egy tisztviselő.
A zimbabwei nemzeti vasúttársaság az 1990-es évekbeli csúcspontján évente 12 millió tonna árut szállított, de a mozdonyhiány és a vasúti infrastruktúra rossz karbantartása miatt most kevesebb mint 3 millió tonnát szállít. A katasztrofális helyzet a mezőgazdasági és ásványi nyersanyag-kibocsátás erőteljes visszaesését követte, amit elsősorban a fehér tulajdonban lévő farmok erőszakos elfoglalása váltotta ki.
Az ásványkincsek termelése ennek ellenére fellendülőben van, főként a kínai króm- és lítiumkeresletnek köszönhetően. Kínai vállalatok, mint a Tsingshan Holdings, a Sinosteel, a Sinomine, a Zhejiang Huayou Cobalt és a Chengxin Lithium az elmúlt években vasérc-, acél-, króm- és lítiumkitermelésb kezdtek Zimbabwében.
Mozambik kikötőin keresztül exportálnak
Az ásványi anyagokat Mozambik kikötőin keresztül exportálják Kínába, és a növekvő áruexport volumene meghaladja az NRZ jelenlegi kapacitását. Ezt az állami tulajdonú csoport most magánvállalatok bsvonásával kívánja orvosolni
„Tavaly 2,8 millió tonnát emeltünk ki, szemben a rendelkezésre álló 3 millió tonnás üzletággal” – mondta Andrew Kunambura, az NRZ szóvivője a Reutersnek adott interjújában. „Így ezek a magáncégek mozdonyaikkal és vagonjaikkal jönnek, hogy kiegészítsék azt, amink nekünk van”.
A Grindrod zimbabwei leányvállalatán, a Beitbridge Bulawayo Railway-en keresztül március óta három mozdonyt és 150 kocsit vetett be a megállapodás részeként. A logisztikai vállalat a dél-afrikai vasúti árufuvarozási partnerségek felé pozícionálja magát. Mivel az alulfinanszírozott állami tulajdonú üzemeltetők megnyitják hálózataikat a magánbefektetők előtt.
Réz- és lítiumlelőhely
Az ásványkincsekben gazdag régió a világ legnagyobb réz- és lítiumlelőhelyeinek ad otthont, amelyekre a tisztább energia előállításához van szükség. A térségben új bányászati projektek növekedése figyelhető meg, amelyekhez a vasúti kapacitás bővítésére van szükség.
Xolani Mbambo vezérigazgató szerint a Grindrod átalakította vasúti üzletágát, hogy kihasználhassa a régió feltörekvő piaci lehetőségeit. A vállalat a közelmúltban partnerséget kötött a KDK szárazföldi vasúttársaságával. Készen áll arra, hogy a dél-afrikai Transnet partnerévé váljon.