Egy év után emelkedett a japán maginfláció
A japán statisztikai hivatal kedden közzétett adatai szerint a fogyasztói árak 0,1 százalékkal csökkentek júliusban az egy évvel korábbihoz képest a japán fővárosban. A friss élelmiszerek árváltozása nélkül számolva viszont 0,1 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak, ami legutóbb éppen egy éve, tavaly júliusban fordult elő. Elemzők változatlan szintre számítottak a júniusi stagnálás után.
A tokiói árindex az országos áralakulási trendek egyik vezető indikátora. A maginfláció emelkedése alapvetően arra vezethető vissza, hogy a nyersolaj drágulása miatt megugrott a benzin és az elektromos energia ára júliusban.
Ugyancsak emelkedett a háztartási gépek ára és a vidámparki belépőké is, ami részben a koronavírus-járvány számlájára írható, miután tavaly a járvány miatt erősen visszaesett a kereslet, így csökkentek az árak.
Országos szinten még alig emelkedtek Japánban a fogyasztói árak, jóllehet a többi nagy gazdaságban, köztük az Egyesült Államokban már hónapok óta a túl magas infláció veszélye miatt aggódnak. Japánban azonban a fogyasztás gyengesége még mindig akadályozza, hogy a vállalatok áthárítsák a magasabb költségeket a háztartásokra.
A jegybank több mint nyolc éve, 2013 áprilisában indította el agresszív monetáris lazítási politikáját, hogy kihúzza a világ harmadik legnagyobb gazdaságát a deflációs spirálból. A 2 százalékos inflációs célszámot csak a 2014-es pénzügyi évben sikerült elérni és meghaladni, azóta is túl alacsony az ütem.