Továbbra is szenved a brit autóipar
Továbbra is szenved a brit autóipar, a globális chiphiány és az orosz-ukrán konfliktus különösen súlyosan érinti a szektort. A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) által pénteken nyilvánosságra hozott adatok szerint 2022 februárjában összesen 61 557 személyautót gyártottak le Nagy-Brittaniában, 43 351 darabbal, 41.3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Idén február volt sorozatban a nyolcadik olyan hónap, ahol éves szinten csökkent a brit autóipar havi termelése, a február legutoljára 13 éve, 2009-ben alakult ilyen gyengén.
A visszaesés fő kiváltó oka továbbra is a globális chiphiány. A félvezető hiány már hosszú ideje okoz jelentős fejtörést az autóiparnak. Az SMMT közleménye szerint az orosz-ukrán konfliktus vélhetően további kihívások elé fogja állítani a brit autóipart.
A háború következtében óriási mértékű áremelkedést láthattunk egyes nyersanyagok árfolyamában. A vártnál nagyobb infláció is súlyos problémákat eredményezhet az autóiparban, különösen az EV szektorban. A nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban.
A nikkel árfolyamában az alacsony kínálat következtében szinte folyamatos volt az emelkedés, azonban az orosz-ukrán háború kirobbanását követően kezdett el igazán hajmeresztően drágulni a nyersanyag. Az elektromos autókban felhasznált nikkel mintegy 17 százaléka Oroszországból származik.
A nehézségek ellenére is 15 905 darab „zöld” autót gyártottak le a szigetországban februárban, mely a brit járműipar februári termelésének a 25.8 százalékát jelenti.
Átlagosan 10 legyártott autóból 8 darabot exportáltak, a brit autóipar legnagyobb piaca továbbra is az Európai Unió, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia 2020 januárjában kilépett az EU-ból. A februári termelésnek 62 százaléka került az Európai Unió országaiba, Amerikába 11 százalékuk jutott, míg a kínai piac a brit autóexport 8.7 százalékát vette fel.
Az SMMT közleménye szerint az ország elkötelezett az elektromos autózás felé, 2011 óta 10.8 milliárd fontot költött elektromos autók fejlesztésére a kormány. Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója elmondta, hogy „az autóiparban több mint 100 éve nem láttunk ilyen radikális változásokat.”
Az alkatrész és nyersanyaghiány, valamint a magas infláció következtében elképzelhető, hogy nagy mértékű áremelkedést láthattunk a szektorban az elkövetkező időszakban, ami számos további problémához vezethet.