2024 május 31

Megcsappant a DAX-indexben szereplő cégek forgalma

Az idei harmadik negyedévben a világjárvány által lefékezett 2020-as második negyedév óta az első alkalommal csökkent éves bázison a frankfurti DAX-indexet alkotó cégek összesített értékesítési árbevétele és működési eredménye az EY vezetési tanácsadó vállalat kimutatása alapján – közölte a távirati iroda.

Az EY csütörtökön közzétett adatai szerint a DAX-cégek értékesítési árbevétele a július-szeptemberi negyedévben az előző évhez képest öt százalékkal, mintegy 436 milliárd euróra csökkent. A cégek forgalma az Egyesült Államokban és Ázsiában csökkent a legnagyobb mértékben. A működési eredmény (EBIT) bő 11 százalékkal 39,2 milliárd euróra csökkent, de még ezzel együtt is a legnagyobb, harmadik negyedévben elért eredménynek számít. „Németország vezető vállalatai egyre inkább érzik a globális gazdasági ellenszél hatásait” – foglalta össze Henrik Ahlers, az EY vezérigazgatója a csütörtökön publikált jelentés megállapításait. „A gazdasági lassulás, a magas energia- és anyagárak, a szállítási nehézségek, a politikai válságok és a fegyveres konfliktusok veszélyes elegye látszik kialakulni.”

Egyre több iparág küzd nehézségekkel és kénytelen költségcsökkentő intézkedéseket hozni a válság ellen. Elérkezett a piros tollak ideje” – fogalmazott a vezérigazgató. Ahlers a DAX-cégek működési eredményének a további csökkenésére számít az elkövetkező hónapokban. „Jelenleg semmi nem utal arra, hogy a fogyasztók és a vállalatok körében megváltozott volna a hangulat, éppen ellenkezőleg. Ráadásul a jelenlegi pénzügyi számokat az infláció viszonylatában kell vizsgálni, amely a közelmúltig magas maradt. Reálértéken – azaz árfolyamhatással kiigazítva – az árbevétel és az eredmény alakulása még borúsabbnak tűnik” – fogalmazott a vezérigazgató.

A német gazdaság számára különösen fontos autóiparban is erősödnek a figyelmeztető jelek, teszi hozzá Mathieu Meyer, az EY szakértője: „Igaz, hogy a vezető autógyártók profitja a harmadik negyedévben is magas szinten maradt, az iparág azonban egyelőre még az új autók magas áraiból és az előző évi magas rendelésállományból húz hasznot. Időközben azonban a chiphiány már alig-alig érezteti a hatását, a vásárlók vásárlási hajlandósága pedig jelentős mértékben visszaesett, és az ágazat megrendelései is csökkenőben vannak” – fogalmazott. Rámutatott ugyanakkor, hogy az iparág ismételten olyan problémákkal küzd, mint az anyaghiány és szállítási fennakadások a beszállítói oldalon.

Meyer elmondása szerint a második negyedévhez hasonlóan a harmadik negyedévben is az európai kontinensen alakultak a legjobban az eladások: a DAX-vállalatok által Európában elért forgalom hat százalékkal nőtt. Hozzátette, hogy ez elsősorban az újautó-értékesítések 19 százalékos növekedésének volt köszönhető. Észak-Amerikában viszont hat százalékkal, Ázsiában pedig akár tíz százalékkal is zsugorodott a DAX-vállalatok forgalma. „Kína már nem a növekedés motorja, az ottani kilátások is nagyon bizonytalanok jelenleg” – mutatott rá Meyer. Az EY szakértője arra számít, hogy az autóipar kedvező helyzetének a végével az európai forgalom is csökkenésnek indul. „Jelenleg alig érkezik növekedési impulzus Európából, és a németországi belföldi kereslet is meglehetősen kiábrándítóan alakul” – mutatott rá.