2024 november 19

Meglepetésre nőtt a fogyasztói bizalom az Egyesült Államokban

Májusban három hónap romlást követően javult a Conference Board gazdaságkutató intézet Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe az elemzők által várt további romlás helyett.

Májusban 102,0 pontra emelkedett az amerikai fogyasztói hangulatindex az áprilisi 97,5 pontról. Az elemzői konszenzusban ezzel szemben romló adat, 95,9 pont szerepelt májusra. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi. Az index összetevői közül az aktuális helyzet és a kilátások megítélése egyaránt javult. Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő mutató 143,1 pontra emelkedett májusban az áprilisi 140,6 pontról. A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci helyzetre vonatkozó rövid távú, hathavi kilátásain alapul – az áprilisi 68,8 pontról 74,6 pontra emelkedett.

A javulás ellenére a várakozások mutatószáma immár az egymást követő negyedik hónapban áll 80 pont alatt, a 80 pont alatti érték pedig hosszú távú tapasztalatok alapján általában recesszió közeledtét jelzi. Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató három hónap romlást követően javult májusban. A fogyasztói bizalom erősödése májusban minden korcsoportban megfigyelhető volt, a jövedelmi kategóriákon belül a 100 000 dollár feletti jövedelemmel rendelkező háztartásokban történt a legnagyobb mértékű javulás.

A felmérésbe bevontak válaszai alapján a fogyasztók az Egyesült Államok gazdaságáról alkotott véleményére leginkább az árak, különösen az élelmiszerárak alakulása van hatással; az egyéves inflációs várakozások 5,3 százalékról 5,4 százalékra emelkedtek – nyilatkozta Dana Peterson, a Conference Board vezető közgazdásza. Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a közgazdászok nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói magatartásra, amikor a tágabb gazdaságot mérik.

Képek forrása: Shutterstock