Castor Maritime, avagy a ciprusi csoda?
Konfuciusz idézetével élve jellemezhető a Castor Maritime (CTRM) helyzete: „A legnagyobb dicsőség nem az, hogy soha nem vallunk kudarcot, hanem hogy minden bukás után képesek vagyunk felemelkedni.” A 2019 márciusi csúcspontot követően a CTRM részvényei elveszítették értéküknek közel 99%-át. A legtöbb vállalat egy ilyen értékvesztést követően általában csődbe megy vagy a tőzsdéről kivezetésre kerül. Azonban a CTRM különböző tényezők hatására idén +311%-os teljesítményt produkált. (A március 29. záróárra vetítve, az idei csúcshoz nézve +856%.)
Lássuk a történetüket:
A Castor Maritime Inc. egy viszonylag kicsi, ciprusi székhelyű, de Marshall szigeteki bejegyzésű, szárazárut (például: szén, gabona, cukor, bauxit) szállító teherhajózási cég. 2017. szeptember 17-én alapította Petros Panagiotidis nevű fiatalember, aki jelenleg a CEO és a CFO pozíciókat is betölti. Papírjaik 2019 februárja óta kereskedhetőek a NASDAQ-on. Annak ellenére, hogy az induláskor még csak egy darab Panamax teherhajójuk volt, a piaci kapitalizációt tekintve hamarosan megelőzte a többi nano-cap teherhajózási céget. Az IPO utáni $5-os árfolyam mellett a momentum traderek felfedezték a cégben rejlő lehetőséget és 2019. március 11-én a $19-os szintet is elérte az árfolyam. Ezt követően a momentum traderek más vizekre eveztek és ez az iparág általánosságban nehezebb helyzetbe került. Ezen hatások eredményeként a Castor Maritime részvényeinek értéke drasztikusan lecsökkent, mélypontján mindössze $0.11-on forogtak. Egészen 2020 decemberéig a csökkenő tendencia volt rá jellemző. A trendfordulást követően lokális maximumát idén február 11-én érte el, $1.95 áron. Ez közel 1700%-os növekedést jelent a mélypontról.
Mi történt, mi váltotta ki ezt az impozáns növekedést?
A Castor a szektorban nem egyedülálló módon, gyorsan és agresszíven kezdte el kiépíteni a flottáját. Panagiotidis elmondása szerint a krízis különösen megviselte ezt a szektort, de igyekeznek a koronavírus „pozitív” hatásaira fókuszálni: Piaci ár alatt lehetett hozzájutni különböző használt teherhajókhoz. Csak februárban kettő, újabb vásárlást jelentettek be. Február 12-én 2 darab 2005-ös gyártású koreai teherhajó vásárlását jelentették be 27.2 millió dollár értékében. Legutóbbi bejelentésük február 18-án történt. Itt egy 2010-es gyártású hajóról van szó, 14.8 millió dollárba került és várhatóan 2021 második negyedévében vehetik majd át. A tulajdonos hozzátette, hogy az elkövetkező hetekben, hónapokban újabb vásárlásokra számíthatnak a befektetők. Amint visszaáll az élet rendje, reményeik szerint rövid időn belül nyereségessé tudnak válni az alacsonyabb áron beszerzett hajóikkal. Jelenleg 12 darab teherhajót birtokolnak. Ezek becsült értéke 150 millió dollár.
De honnan lett pénz ezekre a vásárlásokra?
2020 közepétől kezdve nettó 160 millió dollár bevételt szerzett a cég azzal, hogy csaknem 350 millió új részvényt és ugyanekkora mennyiségű opciós utalványt bocsájtottak ki. Ezenfelül tavaly Q3 végén 40 milliós készpénz állománnyal rendelkeztek. De van 18.7 millió dollár tartozásuk is. Az egy részvényre jutó nettó eszközérték $0.27. A részvényeket ennek a háromszorosán jegyzik.
A legutóbbi momentum rali egyik mozgatórugója vélhetően a 350 millió darab opciós utalvány nagy részének a lehívása volt. Ez óriási hígítás a közkézhányad tekintetében. Jelenleg körülbelül 713 millió darab részvény van forgalomban. 2019-ben még csak 2.4 millió darab részvény volt forgalomban. Ezenkívül egy másik tényt is figyelembe kell vennünk a rali vonatkozásában, ez pedig nem más, mint a Reddites WSB közösség aktív jelenléte. Megfigyelhető, hogy február 10 és 11 környékén kiugróan magas számban szerepeltek a Castor-ral kapcsolatos posztok.
Ha a Google-ben megvizsgáljuk a CTRM kifejezésre keresések arányát, ott is észrevehető, hogy ugyanezeken a napokon szembetűnően magasabb arányban kerestek rá az emberek.
A friss pénz megjelenését az árfolyam is reflektálta. A forgalom megnőtt. A február 10-ei lokális mély és a 11-ei csúcspont között közel 80%-os emelkedés figyelhető meg.
($1.09->$1.95) A piaci kapitalizáció jelenleg közel 400 millió dolláros.
A növekedéshez elengedhetetlen volt a részvénykibocsátás; majd az ebből befolyt pénzt, a nehéz körülmények ellenére is, a folyamatos flotta bővítésre fordítani. A CEO tevékenysége elismerendő, azonban a csoda jelző mégiscsak túlzás, ugyanis ilyen rövid idő alatt nem jutott volna el az árfolyam jelenlegi szintjére a reddites befektetők „segítsége” nélkül.
A Castor egyesek véleménye szerint jelenleg túlárazott. Ezt alátámaszthatja az is például, hogy Star Bulk 1.33 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett 116 hajóval rendelkezik. Azonban, ha a CTRM sikeresen és ilyen gyors tempóban tudja növelni a flottáját, akkor rövid időn belül nyereségessé válhat. Ezen a ponton érdekes lehet akár a hosszú távú befektetők számára is. Az óriási részvény mennyiség viszont aggasztó, bármikor bejelenthetik az újabb részvény kibocsájtást, ahogy tették ezt az elmúlt időszakban többször is.
Az elmúlt egy hónapot egy csökkenő csatornában töltötte a Castor, napos charton füles csésze alakzatot alakít ki. A Castor jelenleg egy korrekcióval alakítja ki a „csésze fogantyúját” majd ideális esetben ezt a formációból való kitörés követi. A klasszikus füles csésze alakzatnál felfelé várjuk a kitörést. De ez egyelőre még bizonytalan és így a spekulatív traderek játszótere marad.
Befejezésképpen ne felejtsük John Maynard Keynes, a modern makroökonómia megteremtőjének híressé vált mondását: „The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!