Bizalmatlanabbak a fogyasztók az USA-ban
Három egymást követő havi emelkedés után februárban a várt további javulás helyett romlott a Conference Board gazdaságkutató intézet Amerikai Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Februárban 106,7 pontra csökkent az amerikai fogyasztói hangulatindex a januári 110,9 pont után. A piac 114,8 pontot várt februárra. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi. Az index összetevői közül az aktuális helyzet és a kilátások megítélése egyaránt romlott. Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő mutató 147,2 pontra csökkent februárban a januári 154,9 pontról. A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerő-piaci helyzetre vonatkozó rövid távú kilátásain alapul – 79,8 pontra csökkent a januári 81,5 pontról. Hosszú távú tapasztalatok alapján a 80 alatti várakozási mutató általában recesszió közeledtét jelzi – ismertette a távirati iroda.
„A fogyasztói bizalom februári csökkenése megszakította a három hónapja tartó emelkedést. Ez az amerikai gazdasággal kapcsolatos tartós bizonytalanságot tükrözi” – kommentálta Dana Peterson, a Conference Board vezető közgazdásza a kedden publikált jelentést. „A bizalom csökkenése széles körű volt. A 15 ezer dollárnál kevesebbet és a 125 ezer dollárnál többet kereső háztartások kivételével minden jövedelmi csoportot felölelt.