Az Uber-nek és a Lyft-nek elektromos járművekre kell áttérnie
Kalifornia az első olyan állam, amely előírja, hogy 2030-ra az utazásmegosztó, személyszállító szolgáltatások keretében megtett mérföldeket elektromos járművekkel kell végezni. Az intézkedés főleg az Uber-t és a Lyft-et érinti.
A California Air Resources Board (CARB) csütörtökön hagyta jóvá az új szabályt, ami azt jelenti, hogy az Uber Technologies Inc. és a Lyft Inc. személyszállító vállalatoknak biztosítaniuk kellene, hogy a sofőrjeik többsége képes legyen áttérni elektromos járművekre még ebben az évtizedben. A következő lépésben a California Public Utilities Commission feladata, hogy véglegesítse a végrehajtás pontos részleteit.
A legnagyobb, még tisztázatlan kérdés az az, hogy ki fogja megfizetni a beruházások árát?
Az intézkedés jóváhagyása ellenére a testület tagjai csütörtökön aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy az is lehet, hogy az alacsony jövedelmű gépjárművezetőknek kell megfizetni a költségek nagy részét, amelyre nem feltétlenül lennének képesek. A testület hozzátette, hogy további információkat szükséges gyűjteni arról, hogy az intézkedés hogyan hatna az alacsonyabb jövedelmű sofőrökre.
Az Uber és a Lyft a sofőröket független vállalkozóknak tekintik, a járművezetők pedig a saját járművüket használják vagy annak hiányában maguk bérlik. Az egyébként veszteséges, de értékeltség alapján több milliárd dollárt érő vállalatok azt akarják, hogy az állam ösztönzők biztosításával ossza meg a költségeket. Becslések szerint a beruházás a vállalatoknak akár mérföldenként 4 centbe is kerülhet.
Elizabeth Irvin, a Union of Concerned Scientists szervezet Clean Transportation nevű programjának vezetőelemzője elmondta, hogy tisztában vannak azzal, hogy a sofőrök a saját járműveiket használják, azonban az utazásmegosztó és személyszállító szolgáltatások használta miatt plusz kibocsátást generálnak. „Nagyon fontos, hogy a vállalatok megtegyék a maguk részét.”
A CARB egyik tagja, Nathan Fletcher a csütörtöki megbeszélésen elmondta, hogy „nincs garancia arra, hogy ezek a terhek végül ne csak a sofőrökre háruljanak.”
A járművezetők, akik többnyire alacsony jövedelműek, ahogy maguk a cégek is mondják, nem biztos, hogy meg tudják engedni maguknak, hogy önerőből váltsanak elektromos járműre. Az elektromos járművek továbbra is drágábbak, mint a belső égésű motorral szerelt társaik. Több szakértő is elmondta, hogy sok sofőr azért küzd, hogy elegendő pénzt keressen az alapszükségletek kielégítésére, mint például az ingatlan bérleti díj és az étkezés kifizetéséhez. Egy Los Angeles-i sofőr úgy nyilatkozott a MarketWatch-nak, hogy „semmiképpen sem engedhetjük meg magunknak az elektromos járművek megvásárlását.”
A CARB által jóváhagyott „tiszta mérföld” szabály értelmében 2030-ra az utazások 90 százalékának elektromos járműben kell történnie. A vállalatok kormányzati támogatásokat szorgalmaznak a célok elérése érdekében. Jövőre az Uber-nek és a Lyft-nek tervet kell benyújtania arra vonatkozóan, hogy miként teljesítik majd a célokat.
Az Uber szerint a szolgáltatás keretében történő kibocsátás az összkibocsátás csekély hányadát, körülbelül 1 százalékát teszi ki. A CARB erre úgy reagált, hogy mivel a gépjármű-vezetőik sok időt töltenek járműveikkel utasok nélkül, ezért aránytalanul sok kibocsátást produkálnak.
Az Uber azt is elmondta, hogy a maga részéről 800 millió dollárt fordít arra, hogy segítse a járművezetőiket az EV járművekre való áttérésben. A Lyft rámutatott egy programra, amely lehetővé teszi a járművezetőik számára az elektromos járművek bérlését kedvező áron. De mindkét vállalat az árengedmény-programokat, és az kormányzati programok létrehozását szorgalmazza. Azt szeretnék, hogy a kormányzat is nagyobb mértékben vegye ki a részét a beruházásból. A Lyft és az Uber is úgy gondolja, hogy nagy szükség van az ösztönző programokra.
Paul Augustine, a Lyft fenntarthatósági csapatának ügyvezetője szerint „mindenképpen biztosítanunk kell, hogy az alacsony jövedelmű járművezetőinkre minimális negatív hatást gyakoroljon az intézkedés.”
Többen is szorgalmazzák, hogy az Uber és a Lyft viselje a flotta villamosításának költségeit. Környezetvédelmi csoportok képviselői is felszólaltak és ugyanezt sürgették.
Sam Appel, a BlueGreen Alliance munkatársa szerint „Mindenképpen ezeknek a vállalatoknak kell fizetniük és nem pedig sofőröknek. A vállalatok elég nagy tőkével rendelkeznek ehhez.”
Végül valójában ki fogja megfizetni mindezt?
Forrás:MarketWatch