2024 december 24

Az Amazon Trumpot és az Olimpiát okolja a rossz eredményért

Az Amazon a szokatlanul sűrű hírciklusra hivatkozik, mint a gyenge bevételi előrejelzés egyik okára.

Az Amazon pénzügyi igazgatója, Brian Olsavsky a vállalat csütörtöki második negyedéves eredménybeszámolóját követő telefonbeszélgetésen elmondta, hogy az egyik ok, amiért a vállalat az online vásárlások visszaesésére számít ebben a negyedévben, az a fogyasztók szórakozottsága. Ott van a múlt hónapban kezdődött párizsi olimpia, valamint a novemberben esedékes 2024-es elnökválasztás előkészületei.

Olsavsky rámutatott a Donald Trump volt elnök ellen a múlt hónapban egy pennsylvaniai gyűlésen elkövetett merényletkísérletre is, amely közvetlenül a republikánus nemzeti konvenció előtt történt.

„A vásárlóknak csak ennyi figyelem jut” – mondta Olsavsky. „Amikor nagy horderejű dolgok történnek, vagy a néhány héttel ezelőtti merényletkísérlet, akkor azt látjuk, hogy az emberek figyelmét a hírekre terelik. Inkább a figyelemelterelésről van szó.”

A szeptemberig tartó harmadik negyedévre az Amazon közölte, hogy 154 milliárd és 158,5 milliárd dollár közötti bevételre számít. A tartomány közepe, 156,25 milliárd dollár elmaradt a konszenzusos 158,24 milliárd dolláros becslésektől az LSEG szerint. A csalódást keltő előrejelzés, valamint a második negyedévre vonatkozó bevételek elmaradása miatt az Amazon részvényei több mint 7%-ot zuhantak a hosszabb kereskedésben.

A kaotikus hírciklus nem az egyetlen tényező, amely befolyásolja a fogyasztói vásárlási szokásokat, és a vállalat vezetői még csak nem is hozták fel ezt a témát az elemzőkkel folytatott negyedéves eredménybeszélgetésen.

Az egyik nagy kérdés, amivel foglalkoztak, hogy a vásárlók a gazdasági kihívások miatt továbbra is óvatosak a költekezéssel. Andy Jassy vezérigazgató az elemzői beszélgetésen elmondta, hogy a fogyasztók olcsóbb termékeket vásárolnak, ami azt jelenti, hogy az eladott termékek átlagos eladási ára (ASP) alacsonyabb.

„A vásárlók továbbra is árcsökkentést hajtanak végre, amikor csak tudnak” – mondta Jassy. „A diszkrecionálisabb, magasabb árú termékek, mint például a számítógépek, elektronikai cikkek vagy televíziók gyorsabban nőnek nálunk, mint ahogyan azt máshol látjuk az iparágban, de lassabban, mint ahogyan azt egy erősebb gazdaságban látjuk.”

A médiabeszélgetésen Olsavsky elmondta, hogy a fogyasztók „továbbra is óvatosak”, és inkább a mindennapi szükségleti cikkek megvásárlására összpontosítanak, ami magyarázatot ad arra, hogy az Amazon „kicsit kevesebb bevételt ért el” a negyedévben.

Más e-kereskedelmi vállalatok is hasonló észrevételeket tettek. Wayfair
az infláció és a stagnáló ingatlanpiac miatt lassult a háztartási cikkek vásárlása. Etsy
Josh Silverman vezérigazgató a CNBC „Squawk Box” című műsorában a szerdai második negyedéves eredményt követően adott interjúban elmondta, hogy „nehéz idők járnak a fogyasztókra”, és hogy „ezt minden iparágban tapasztaljuk”.

Ami az olimpiát illeti, az Amazon vesztesége az NBCUniversal nyeresége. A CNBC anyacége, a CNBC anyavállalata a héten közölte, hogy legalább 1,25 milliárd dolláros reklámbevételt ért el a párizsi olimpia közvetítéséből.

„A 2024-es nyári játékok hirdetőinek több mint 70 százaléka új, közel félmilliárd dollár az első szponzoroktól származik” – áll a vállalat szerdai közleményében.

Ez egy rövid távú bukkanó az Amazon számára, de Olsavsky szerint hozzájárul a nehéz előrejelzéshez.

„Sokszor a vásárlások elhalasztódnak, és tudjuk, hogy az emberek visszatérnek, és megveszik azt, amit meg akartak venni” – mondta.