2024 november 17

A tej, ami kész megváltoztatni a világot

Tőzsdére készül lépni a világ egyik legnagyobb, növényi eredetű tejet gyártó vállalata. Az Oatly svéd cégről van szó, amelynek a közelgő IPO-ja kapcsán érdemes összegyűjteni az eddig elérhető információkat. Mindemellett az étkezési szokások megváltozását, és azok jövőbeni átalakulását szükséges vizsgálni. Az Oatly ma lép tőzsdére, és a papírok a jövő nagy slágerei lehetnek, amelyhez hasonló példát láttunk már a közelmúltban is. 

Amit a cégről tudni érdemes 

Az Oatly cég alapvetően zabból előállított tejtermékeket készít. A kínálat elképesztően széles és sokoldalú. A sima tejitaloktól kezdve, a jégkrémeken át, egészen a fűszervajakig és kávés ízesítésű italokig, megtalálható minden a termékpalettán. Az Oatly jelenleg több, mint 20 európai országban forgalmazza termékeit, illetve jelen vannak az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is. A portékájuk elérhető online rendelés formájában is, a legnagyobb kiskereskedelmi forgalmazójuk pedig a Tesco és a Target Corporation. A tengerentúlon olyan franchise-okkal vannak üzleti kapcsolatban, mint például a Starbucks. 

A svéd vállalatot az 1990-es évek elején indította két egyetemista. A sikerhez vezető útjuk viszont elképesztően rögös volt. A régóta áhított áttörésre 2012-ig kellett várni, akkor csatlakozott a céghez Toni Petersson, aki a jelenlegi CEO is. Igazgatása alatt a vállalat arculata kiforrott brand-dé avanzsált, amelyhez elengedhetetlen volt a fiatalok bevonzása. Mára az egyik legjobb márkafelidézési potenciállal rendelkező céggé vált az Oatly. 

Amit az IPO-ról tudni érdemes 

Régóta célként lebeg a vállalat szemei előtt a tőzsdére lépés. Az Oatly-nak, már 2020-ban a Blackstone Group segített összekalapozni, mintegy 200 millió dollárt. Akkor nem kisebb nevek szálltak be a vállalkozásba, mint Oprah Winfrey, Natalie Portman és a rapper Jay-Z. Ezen nevek már nem csak a legfiatalabb generáció érdeklődését keltették fel, így az Oatly tőzsdére lépést többen várták már. 

Az IPO során, a cég kezeit olyan nagyágyúk fogták, mint a Morgan Stanley, a JP Morgan Chase & Co. és a Credit Suisse Group AG. A svéd vállalat papírjaival a Nasdaq-on lehet majd kereskedni, ahol az OTLY ticker alatt fognak futni majd. Szerdai bejelentés alapján, a cég ADS részvényeinek nyitóárfolyama 17 dollár környékéről indul majd. A tőzsdén történő bejegyzés során, 84.376 ezer részvény lesz elérhető. Mindezek tükrében több, mint 1,4 milliárd dolláros részvénykibocsátásról beszélhetünk. Ezzel a cég értéke meghaladja a 10 milliárd dollárt is.

Az Oatly-ban jelenleg többségi tulajdonrészt birtokol, a kínai állam által létrehozott China Resources, és a belga Verlinvest közös cége. Az IPO következtében a tulajdonrészüket 55,9 százalékra mérsékelték. 2018 óta az Oatly rendelkezik amerikai gyártósorral, amelyet már tavaly bővítettek is.

Puding próbája az evés 

Az bevett étkezési szokásainkra, számos cég kíván alternatívát nyújtani. Kiváló példa erre a Beyond Meat, amely 2019-es IPO-ja óta elég hullámzóan teljesít. A cég papírjai produkáltak már elképesztő hozamokat, termékei pedig szépen lassan egyre népszerűbbek lettek. Azonban a Beyond Meat túlértékeléséhez hozzájárult az is, hogy első sorban a vegán étrendeket követők tartoztak a célcsoportjukhoz. Csak hosszútávon nyújthat a cég valós alternatívat, a rendkívül nagy ökológiai lábnyommal rendelkező marhahúsra. Mindez viszont az Oatly potenciális keresletében másképp van. A cég termékeit nem csak alternatív étrendet követők, hanem a tejfehérjére érzékenyek is előszeretettel fogyasztják. A Good Food Institute kutatásai szerint, az államokbeli háztartások, mintegy 41 százaléka vásárolt növényi eredetű tejet az elmúlt egy évben. 

Az Oatly 2020-ban 200 milliós árbevételt könyvelhetett el, amelyet az idei évben meg kívánnak duplázni. Első sorban a Z és a milleniumi generáció fogyasztja rendszeresen termékeit. Az Egyesült Államokban 4,3 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek, ami a növényi alapú tejtermékek piacát illeti. Ez azért nagy szó, mert alapvetően zabbal dolgoznak, szemben a többi gyártó által előszeretettel használt rizs, mandula és kókusz készítményekkel. 

Siker lesz, vagy elhasalás? 

Minden pozitívumot beárnyékol, hogy a cég nyilvános tájékoztatója szerint, lényeges hibákat állapítottak meg a pénzügyi beszámolójuk első felülvizsgálatakor. Toni Petersson igazgatása alatt kérdés lesz, hogy az eddigi sikeres arculat fenntartása mellett, képesek lesznek-e hatékonyan kommunikálni az elemzőkkel és befektetőkkel. Kínos lenne, ha az eddigi sikersztori ilyesmin hasalna el. 

A környezetvédelmi szempontokat, egyre inkább figyelembe veszik a tudatos fogyasztók. Jelenleg a fiatal generációk között örvend nagy szépszerűségnek mindez, és az idő alapvetően az Oatly-nak dolgozik. A kérdés az, hogy kellő mértékben tudják-e növelni az eladásaikat, amellyel jobb piaci részesedést érhetnének el.