Csehországban az idei év első nyolc hónapjában 801 774 személyautót gyártottak, 3,4 százalékkal többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az első fél év végén az idei személykocsigyártás 8,4 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyinál – olvasható a cseh autóipari szövetség keddi közleményében.

A növekedés mögött a beszállítói hálózatok helyzetében beállt kedvező változások, valamint a tavalyi alacsony összehasonlítási alap áll. Tavaly májusig az egész autóipart lényegesen korlátozta a nagymértékű chiphiány. Júniusban az éves növekedés 25 százalékos (17 361 autó) volt, augusztusban viszont már 147 százalékos (65 023 autó). A legnagyobb csehországi autógyár, a német Volkswagen konszernbe tartozó Skoda Auto a január-augusztusi időszakban 452 907 új autót gyártott, ami 6,9 százalékkal kevesebb a tavalyinál. Július végén ez a csökkenés még 16,3 százalékos volt. Az észak-morvaországi Nosovicében működő dél-koreai Hyundai 17,1 százalékkal 213 600-ra emelte a termelését. A közép-csehországi Kolínban működő japán Toyota pedig 135 267 autót gyártott, ami 26,8 százalékos éves növekedés. Az elektromos és hibrid meghajtású autók a termelés 10,8 százalékát adták. “Több mint egy év után a cseh autóiparban végre javult a helyzet. Az energiárak extrém magas növekedése viszont veszélybe sodorhatja az egész ágazatot, visszaveti versenyképességét. Egy-két kulcsfontosságú beszállító leállása az egész ágazatot is megbéníthatja” – mutatott rá Zdenek Petzl, az autóipari szövetség igazgatója, aki szerint a kormány beavatkozására van most szükség közölte a távirati iroda.