2024 március 29

A Toyotát is elérte az alkatrészhiány

Csökkentette éves termelési célját a Toyota Motor japán autógyártó, mivel a globális chiphiány mellett a koronavírus-járvány újabb fellobbanása lassította a termelést a vietnami és malajziai alkatrész-gyártó üzemekben – adta hírül a távirati iroda.

A Toyota pénteken kiadott közleményében jelezte, hogy várakozásai szerint kilencmillió járművet gyártanak a 2022. március 31-ével végződő pénzügyi évben, ami 300 ezerrel kevesebb a tervezettnél. A vállalat ezzel együtt sem változtatott a működési eredmény prognózisán, továbbra is 2500 milliárd jenre (22,7 milliárd dollár) számít.

A friss előrejelzés szerint a globális termelést szeptemberben 430 ezerrel csökkentik, ami 70 ezerrel több az augusztusban közölt 360 ezernél. Októberben pedig 330 ezerrel kevesebb járművet gyártanak a tervezettnél, Japánban 150 ezerrel, a külföldi gyárakban pedig 180 ezerrel kevesebbet. A kilátások bizonytalanok novemberre és a következő hónapokra is, miközben a kereslet nagyon erős maradt. A Toyota reményei szerint azonban valamennyit le tudnak dolgozni a veszteségekből az év vége előtt.

Más nagy autógyártóktól eltérően, amelyek már jóval korábban kénytelenek voltak csökkenteni a termelést, a Toyotának sokáig sikerült biztosítani a zavartalan működést. A Toyota csak júliusban szembesült először termelési nehézségekkel, amikor Thaiföldön három gyárban is felfüggesztették a munkát a járvány miatt kialakult alkatrészhiány következményeként.

A legnagyobb japán autógyártónak hosszú hónapokig óriási előnyt jelentett, hogy nagy raktárkészlete volt az autógyártáshoz nélkülözhetetlen félvezetőkből. Ennek hátterében az áll, hogy a 2011-es fukusimai földrengés után kidolgoztak egy tervet az üzletmenet folytonosságának biztosítására. Ez azt jelenti, hogy a beszállítóknak két és hat hónap közötti készleteket kellett felhalmozniuk, függően attól, hogy a megrendeléstől mennyi idő telik el a kiszállításig.

A Toyota pénteki bejelentése újabb jele annak, hogy a globális autóipar egyetlen szereplője sem tudta elkerülni a járvány hatásait, amelyek előbb mélybe taszították az értékesítést, majd akadályozni kezdték a gyártókat abban, hogy kihasználják a kereslet fellendülését. Kínában, a világ legnagyobb autópiacán augusztusban éves összevetésben majdnem egyötödével, 17,8 százalékkal 1,8 millióra csökkent az eladott járművek száma, aminek az az oka, hogy nem volt elegendő mennyiségű jármű a kereslet kielégítéséhez.

Augusztusban már a negyedik egymást kövező hónapban csökkent az értékesítés volumene, bár az év eleje óta eltelt nyolc hónap alatt még mindig 13,7 százalékkal több, 16,56 millió járművet értékesítettek, mint a tavalyi év azonos időszakában.