
Új olajútvonal nyílik Magyarországnak – Összefogott a Mol és az MVM
Közösen szervezett tankerhajó-szállításokkal erősíti az energiabiztonságot a Mol és az MVM. A két legnagyobb magyar energetikai vállalat új megállapodása révén jelentősen nő az azeri olajimport. A stratégiai együttműködés nemcsak pénzügyi, hanem geopolitikai jelentőségű is a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia számára.
Stratégiai olajkereskedelmi megállapodást kötött a Mol és az MVM, amelynek célja Magyarország és a régió ellátásbiztonságának növelése. A közösen behozott azeri kőolaj mennyisége jelentősen bővül. Ez újabb lépés a függőség csökkentéséért és az alternatív források beépítéséért – jelentette meg az együttműködésről szóló közleményt az MVM.
Tankerhajókkal jön az azeri olaj – dupla mennyiségű lesz a szállítmány
A Mol-csoport és az MVM-csoport kereskedelmi együttműködésre lépett. Így évente akár 160 ezer tonnával nőhet az alternatív kőolaj mennyisége a Mol finomítóiban. A szállítás a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) vezetéken át érkezik a törökországi Ceyhan kikötőbe. Onnan a Mol-csoport piacaira kerül az olaj.
A két vállalat közösen évi két teljes tankerhajónyi azeri olajat juttat be a régióba. A havi egy szállítmányon felül, amelyet a Mol eddig is rendszeresen szállított. Ez a bővülés kézzelfogható lépés a régiós ellátásbiztonság növelése felé.
Az MVM is belépett az azeri térségbe – stratégiai és pénzügyi haszon
A Mol már 2020 óta jelen van Azerbajdzsánban, miután részesedést szerzett az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőben. Innen tavaly 5 millió hordó kőolajat szállított a régióba. A finomítókban 14 különféle kőolajfajtát teszteltek az elmúlt években. Ezzel tovább növelik technológiai rugalmasságukat.
Az MVM 2024-ben szállt be az azeri energetikai térségbe és 5 százalékos részesedést szerzett a Shah Deniz földgáz- és kondenzátummezőben. A Mol minden hónapban átlagosan 100 ezer hordónyi kőolajat vásárol ebből a forrásból, amely tovább növeli a diverzifikációt.
Az MVM és a Mol példaértékű összefogása
Az MVM Csoport az elmúlt időszakban számos lépést tett Magyarország és a régió földgázbeszerzésének diverzifikációjáért. A Shah Deniz-ben megszerzett részesedése nem csupán egy kiváló pénzügyi befektetés, hanem közvetve segíti a régió energiaellátását is, mivel az itt kitermelt kőolaj egy része a közép-európai régióba jut. A két vállalat példaértékű összefogása kölcsönösen előnyös logisztikai konstrukciót biztosít Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára” – mondta Martini Réka, az MVM Csoport stratégiai és tranzakciós igazgatója.
A régió ellátásbiztonságához stratégiai jelentőségű az együttműködés
A közlemény szerint a közösen megszervezett szállítási útvonal nemcsak költséghatékony. Stratégiailag is kulcsfontosságú. A tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia számára ez valós alternatívát jelent az orosz eredetű olajfüggőséggel szemben.
„Minél több forrásból tudunk behozni kőolajat a régióba, annál biztonságosabbá és megfizethetőbbé válik az üzemanyag-ellátás” – mondta Szabó Gabriel, a Mol Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.
A Mol korábban is fejlesztett, most új szintre lép
A Mol már 2022 előtt 170 millió dollárt fordított az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére, így biztosítva alternatív útvonalat a tengeri olajimporthoz. A 2023 márciusában szállított első Azeri Light típusú szállítmány történelmi mérföldkő volt. A 80–90 ezer tonnás rakomány Ceyhanból indult és Pozsonyba érkezett a Slovnaft finomítóba.