
Műszaki hibák vagy sikeres teszt? – Éleződik a Mol és a JANAF vitája az Adria-vezetékről
Komoly vita robbant ki a Mol és a JANAF között az Adria-vezeték teljesítményével kapcsolatosan. A horvát fél sikeres tesztekről beszél, a Mol műszaki hibákat és ellátásának biztonsági kockázatait említi, amely a régió ellátásbiztonságát is veszélyeztethetik.

Éleződik a Mol és a JANAF vitája az Adria-vezetékről. Forrás: JANAF (illusztráció)
Vita az Adria-vezetékről, ahol másról beszél a Mol és másról a Janaf
Újabb fordulatot vett a Mol és a horvát JANAF közötti vita az Adria kőolajvezeték kapacitásáról. A Mol közleményében jelezte. A Janaf sikerkommunikációja nem a szeptember 17-i, műszaki hibák miatt félbeszakadt tesztre vonatkozott, hanem egy korábbi próbaszállításra.
Tesztek és eltérő eredmények
A Mol szerdán hozta nyilvánosságra, hogy a közösen végzett kapacitástesztek során a vezeték nem tudta hosszabb időn keresztül tartani a maximális teljesítményt. A JANAF azonnal reagált, és visszautasította a műszaki hibákra vonatkozó állításokat, kiemelve: szerintük nincs akadálya annak, hogy a horvát szakasz fedezze a magyar és szlovák finomítók igényeit.
A magyar olajcég azonban pontosított. Szeptember 11-én valóban sikeres próbaszállítást hajtottak végre, ám a szeptember 17-i teszt már teljesen más képet mutatott. A Mol beszámolója szerint alig fél órával az indulás után áramkimaradás történt a horvát oldalon, majd az újraindítás után nyomáscsökkenés következett be, ami ismételten megkérdőjelezte a vezeték hosszú távú teljesítőképességét.
Ellátásbiztonság a középpontban
A Mol szerint fontos különválasztani a hagyományos szállítási időszakokat a kapacitástesztektől: a Janaf által említett szeptember 22-i nyomáscsökkentés ugyanis nem tesztelési céllal történt, hanem a finomítók ellátására szolgált. Ezért az eredményeket nem lehet egy kalap alá venni.
A magyar vállalat hangsúlyozta, az egész régió energiaellátása múlhat azon, hogy az Adria-vezeték képes-e hosszú távon stabilan és nagy kapacitással működni. Nem lehet megbízhatóan kalkulálni 1-2 órás tesztek alapján. Ezért átfogó, hónapokig tartó próbákra és fejlesztésekre van szükség.
Mol szerint átlátható vizsgálatokra van szükség
A Mol közleménye szerint továbbra is nyitottak a közös munkára és a konstruktív értékelésre. Kiemelték, a régió energiaellátásának biztonsága érdekében egyértelmű, minden kétséget kizáró bizonyítékokra van szükség arról, hogy a horvát szakasz valóban képes tartósan teljesíteni a 40 ezer tonna/nap szállítási kapacitást.
A JANAF válasza a teszt eredményről
A JANAF Nyrt. elutasítja a MOL-csoport által felhozott állításokat a 2025 szeptemberében a Sisak Termináltól a magyar határig tartó szakaszon a csővezeték kapacitásának tesztelése során elkövetett állítólagos műszaki mulasztásokról. Nem igaz, hogy a vállalat nem lenne képes kielégíteni a MOL-csoport két közép-európai finomítójának éves nyersolajigényét– adott választ a horvát olajtársaság.
A tesztek eredményei a JANAF szerint
Az első közös szeptemberi tesztelést 2025. szeptember 11-én és 12-én végezték DRA polimerek alkalmazása nélkül, két sziszeki és három magyar oldalon, Csurgóban található szivattyúval. Átlagosan 1,950 m3/h áramlást el, amely évi 13,8 millió tonna áramlást jelent.
A második közös szeptemberi tesztelést 2025. szeptember 17-én és 18-án végezték, DRA polimerek alkalmazásával. Ismét két szivattyút használtak Sziszekben és hármat a magyar oldalon. Csurgón pedig 2 200 köbméteres áramlást értek el óránként. Ez évi 15,5 millió tonna áramlást jelent.
A szeptember 22. és 24. között végrehajtott harmadik tesztet 2200 m3/h áramlással tervezték, amelyet a Mol döntésére 1 600 köbméterre csökkentettek. A szállítást egy sziszeki és egy csurgi szivattyúval végezték. A társaság hangsúlyozza, hogy a csökkent áramlás egyetlen oka a MOL-csoport közvetlen igénye volt. A JANAF részéről nem volt akadálya a tervezett áramlás elérésének. Ezért a szeptemberi harmadik tesztet pontatlannak tekintették. A társaság szerint a MOL nem teremtette meg a maximális áramlás feltételeit.
Bár a tesztelés során 2200 m³/h áramlási sebességet értek el, a biztonságos üzemeltetéshez ajánlott sebesség az elvégzett hidraulikai vizsgálattal összhangban 2 100 köbmétert jelent óránként. Ez éves szinten körülbelül 14,5 millió tonnát jelentene. Figyelembe véve az azeri könnyűolaj 0,83-as sűrűségét, a csővezeték 95 százalékos kihasználtságát és a MOL-csoport kőolaj átvételi képességét a kijelölt átadási ponton.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: JANAF
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.