2024 november 15

De miért ennyire drága a benzin?

Az üzemanyagárak emelkedése egy olyan tényező, ami közvetve vagy közvetlenül a szó legszorosabb értelmében mindenkit érint. Ha autózunk, akkor a hatás egészen egyértelmű: több pénzt kell a kutakon hagynunk, mint régebben. Ha éppen nem, akkor sem hihetjük, hogy minket elkerül ennek a hatása: a szállítás miatt ugyanis előbb utóbb a termékek árába is beépül az extrán magas üzemanyagár. Éppen ezért a napi híradások gyakori témája annak bejelentése, hogy éppen mennyivel csökkent, vagy nőtt a benzin és a gázolaj ára. Nézzük, mitől láthatunk mostanában igen nagy számokat a benzinkutak ártábláin!

Mitől függ a benzinár?

Alapvetően érdemes feltenni a kérdést, hogy mitől is függ az üzemanyagok árfolyama Magyarországon. Leginkább 4 tényezőt érdemes azonosítani. Az egyik értelemszerűen a nyersolaj ára; fontos tényező a forint árfolyama is az olaj dollárban való elszámolása miatt. Emellett a kis- és nagykereskedelmi árrés, valamint az üzemanyagok különböző adói mérvadók még. Közülük néhány tényező viszonylag statikus. Ilyenek az árrések is, amelyek bár időnként változnak, döntően nem ettől függnek a napi árváltozások a kutakon.

Mind gyakrabban hallunk a Mol áremeléséről (www.shutterstock.com)

Az adótartam már egy sokkal bonyolultabb kérdés. Ennek kiszámolása nem mindig egyszerű, hiszen más arány tartozik magasabb olajárakhoz, valamint alacsonyabb olajárakhoz. Hozzá kell még számolni az előbb említett jövedéki adó mellett az áfát is. Elmondható azonban, hogy nem egyik napról a másikra változik az adótartam képlete, emiatt bár okozója a benzinárváltozásnak, és összetevője jelentősen a kutaknál fizetett összegnek, magát a változást nem ez indukálja.

Elszálltak az olajárak

Maradt tehát két tényező, az olajárfolyam, valamint a forint dollárral szembeni ingadozása. Érezhetjük, hogy előbbi gyakorol jelentősebb hatást. A nyersolaj árfolyama, mint végső soron minden tőzsdén kereskedett instrumentumé, a kereslettől és a kínálattól függ. A keresletet alapvetően befolyásolja a gazdasági növekedés, vagy mostanában éppen az, hogy hogyan is állnak a lezárások a világban a pandémia miatt. Az amerikai típusú WTI esetében utóbbi miatt 2020 áprilisában még negatív olajárakat is láthattunk (köszönhetően a kevés tárolóhelynek), mára azonban nagyot fordult a világ. A fejlett gazdaságok többségében alig vannak már korlátozó intézkedések, a közlekedés újból régi fényeit nyeri vissza, és a világgazdasági növekedés is igen jelentős az újranyitásnak köszönhetően.

Szárnyalnak a nyersanyagárak (www.shutterstock.com)

Emellett úgy látszik, hogy az olajtermelő országoknak sincs persze ellenére, hogy több éves csúcsra emelkedett a fekete arany ára. Az OPEC+ ugyanis nem engedi el túlságosan a kitermelést, hiszen a túlkínálat levinné az olaj árát. A jelenlegi kényelmes helyzet fenntartásában viszont annál inkább érdekeltek; kérdés, hogyha a magas árak miatt újból tömegével bekapcsolódnak a termelésbe az amerikai palaolaj termelők, akkor mit lép a kartell és szövetségeseik.

Gyengülő trend a forintnál

Bár valóban kisebb mértékben, a forint árfolyama is meghatározza az üzemanyagok hazai árát. A magyar fizetőeszköz azonban éppen az elszálló infláció miatt történelmi mélypontjaitól nem messze van a főbb devizákkal szemben. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris szigorítása bár valószínűleg enyhíti a forint gyengülését, egyelőre fordulat nem látszik. Így viszont a forint esése „tökéletesen” egészíti ki az olajárak emelkedését, és emeli tovább a kutakon tapasztalt benzinárakat.

Egyre mélyebb szinteken a forint – ez is emeli az üzemanyagok árát

Mikor lesz vége?

A fenti kérdést tehetik fel valószínűleg sokan az újabb és újabb áremelkedések hallatán, érthető módon. A nem túl jó hír azonban az, hogy a fenti tényezők változatlansága mellett nem sok remény nyílik a benzinár tartós csökkenésére. Ehhez a (valószínűleg szintén nem preferált) újabb járványhullám világszintű erősödése, vagy pedig komolyabb gazdasági-tőzsdei problémák kialakulása lenne szükséges. Bízni azonban az olajár technikai korrekciójában lehet, vagy abban, hogy valamely előre nem látható tényező miatt a túlkínálat irányába tolódik a fekete arany piaca. A forint esetében pedig leginkább a jegybank kamatemeléseinek lassan beérő hatásaira támaszkodhatunk, ami enyhítheti a magyar fizetőeszközön lévő eladói nyomást.