2024 november 15

Benzin – durvul a helyzet Magyarországon

Pénteken az autósok kisebb változást tapasztalhattak a kutakon. A holtankoljak.net adatai szerint a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 3 forinttal emelkedett, míg a gázolaj árfolyama változatlan maradt. Bár a benzin és a gázolaj árfolyama is az elmúlt időben szinte folyamatosan csökkent, Magyarország továbbra is az egyik legdrágább ország a régióban. Nagy segítségre lenne szükségünk a helyzet javításához, és a mostani bruttó 3 forintos emelkedés a 95-ös benzin esetében és a változatlan gázolaj nem adta meg a kezdő lökést. A forint erősödése is lelassult, valamint az olaj referenciaértékek is lassan, de biztosan egyre drágábbá váltak. A 95-ös benzin átlagára péntektől bruttó 613 forintra állt be, míg a gázolajé 585 forintra. Csodára van szükség, azonban a környezet az autósok ellen dolgozik.

(www.shutterstock.com)

Nincs megállás, tovább drágul az olaj is

A március közepén – körülbelül egy hónapja – tapasztalt mélypontot lassan látótávolságon kívül hagyjuk az olaj piacán. Négy héttel ezelőtt a Brent árfolyama 70 dollár volt, míg a WTI egészen 64 dollárig süllyedt hordónként. Ehhez képest mostanra mindkét referenciaérték legalább 15 dollárral lett drágább. Nem csoda tehát, hogy az üzemanyag árfolyama sem tud süllyedni. Köztudott, hogy az üzemanyag értékének változása nagyban függ az olajtól. A változások azonban késleltetve jelennek meg a kutakon. Ha ezen tendenciát most is készpénznek vesszük, akkor a teljes olajrali még be sem épült a már amúgy is magas benzin és gázolaj értékekbe. Ezen esetben nehéz idők előtt állunk, és további drágulásra számíthatunk. Nagy figyelmet kell fordítani a dollár, a forint és a nyersolaj árfolyamváltozásaira. Ezek összessége ugyanis segítséget adhat az elkövetkezendő hetekben a várható üzemanyag árfolyamokról. Most azonban mind a forint megtorpanása, mind az olaj ralijának folytatása az autósok pénztárcájára helyez komoly nyomást.

A pénteki napon tovább drágultak az olajhordók, ezzel egymást követő negyedik heti nyereséget kialakítva. Az OPEC már döntött a termelés csökkentéséről, a Nemzetközi Energia Ügynökség viszont masszív, napi 2 millió hordós keresletemelkedést jelez előre 2023-ra. A megugró keresletet főleg a kínai gazdaság helyreállásának tudják be. Ez viszont tovább szűkíti a piacot, ami nagyon rossz jel az autósoknak.

Forrás: reuters.com; index.hu

Címlapkép: Shutterstock