2024 március 04

Megtévesztették a fogyasztókat, bírságolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal feltárta, hogy a Telemarketing International Kft. és osztrák anyacége, a Mediashop GmbH négy termék esetében megtévesztő kommunikációt folytattak. A GVH Versenytanácsa a két vállalkozással szemben összesen 113 millió forint bírságot szabott ki. A vállalkozások ezen felül utólagos megfelelési intézkedéseket és egyes érintett fogyasztók irányába teljesítendő jóvátételt is vállaltak. Ezen vállalásokat a GVH kötelezően előírta számukra.

A Gazdasági Versenyhivatal azzal a gyanúval indította meg 2021 év végén a versenyfelügyeleti eljárást, hogy a Telemarketing International Kft. (a Mediashop weboldal üzemeltetője) és osztrák anyacége, a Mediashop GmbH tisztességtelenül reklámozták elektromos gyomirtó készüléküket országos televíziócsatornákon, valamint direkt marketing eszközökkel.

A vizsgálat során a GVH több termék (Hammersmith Bionic Burner, Hammersmith Bionic Trimmer, MicroTouch Solo, Harry Blackstone AirBlade) esetében is megtévesztő kommunikációs gyakorlatokat tárt fel. A vállalkozások többek között azt a látszatott keltették, hogy a termékek árából adott kedvezmény csak korlátozott ideig elérhető. Megtévesztően kommunikáltak a versenytársakhoz képesti árelőnyről, az egyes tartozékok „ajándék” jellegéről, valamint egyes termékek funkcionális tulajdonságairól is.

Az eljárás alá vont vállalkozások a vizsgálat soron érdemi együttműködést tanúsítottak. A jogsértéseket elismerték, és a vizsgált gyakorlatokkal még az eljárás alatt felhagytak. A vállalkozások emellett részletes és összetett utólagos megfelelési intézkedéseket ajánlottak fel. Továbbá egy termék (Hammersmith Bionic Burner) esetében lehetővé tették, hogy minden fogyasztó számára, akik megvásárolták annak kiegészítő termékét, a megvásárolt kiegészítőt – az eljárás alá vontak költségén – visszaküldje. A teljes vételár visszatérítése mellett.

Megtévesztették a fogyasztókat, bírságolt a GVH

A GVH Versenytanácsa az együttműködést és az önkéntes vállalásokat is figyelembe véve a két vállalkozásra összesen 113 millió forint bírságot szabott ki. A vállalások teljesítését pedig kötelezően előírta. A kötelezően előírt utólagos megfelelési erőfeszítések teljesítését a GVH nyomon követi.

Érdemes résen lenni

Az ügy kapcsán a Gazdasági Versenyhivatal ismételten felhívja a fogyasztók figyelmét – az ünnepi időszakban fokozottan is jellemző – akciósként kommunikált árak lehetséges megtévesztő mivoltára. Fontos, hogy a vásárlók mindig legyenek óvatosak az őket azonnali döntéshozatalra késztető hirdetések, illetve a megvásárolt termékhez kapcsolódó „ajándékot” tartalmazó ajánlatok esetén.

Borítókép forrása: Shutterstock