2024 november 15

Mikor lesz vége az üzemanyagár-stopnak, lássuk a forgatókönyveket!

Egészen biztos, hogy történelmi időket élünk, és erre a novemberi hazai benzinárstop csak egy újabb például szolgál. Nagy port kavart a kormány november 12-én bejelentett intézkedése, a benzinárak befagyasztása sok elismerő szót és kritikát is kapott. Az intézkedéssel kapcsolatban a legfőbb kérdés most az, hogy meddig tarthat; vajon meghosszabbításra kerül-e a 3 hónapos időkorlát?

Népszerű döntés, néhány vesztessel

A szabály a benzinárakkal kapcsolatban igen egyszerű: hazai kutakon sem a 95-ös benzin, sem a gázolaj literje nem kerülhet többe 480 forintnál. Amelyik benzinkút ezt az intézkedést megszegi, akár az egység ideiglenes elvesztésével is számolhat. Ennek megfelelően szinte az összes hazai kútnál 479,9 forintot jelző ártáblákat láthatunk.

A kiskereskedőknek jelentős csapás a lépés (www.shutterstock.com)

A döntés egyértelműen népszerűségnek örvend, hiszen háztartások százezreit érinti a benzinárak elszaladása közvetlenül a mindennapos munkába és iskolába járás miatt. Ráadásul az inflációt is fékezi a lépés a szállítási költségek csökkenésén keresztül, ami makrogazdasági szempontból is nagyon szükséges a jelenlegi inflációs környezetben. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a benzinkutak üzemeltetői állami kompenzáció híján igen rosszul járnak; ezt leginkább a Mol árfolyamán láthatjuk a magyar tőzsdén.

Sok függ az olajártól

Alapvetően február 15-ig van érvényben a benzinárak befagyasztása, ugyanakkor több jel is utal rá, hogy ez meghosszabbításra kerülhet. Az eshetőségre a legfőbb bizonyíték, hogy Orbán Viktor miniszterelnök is utalt erre a szcenárióra egyik szokásos péntek reggeli rádióinterjújában. Emellett komoly érv lehet az is, hogy továbbra is mérsékeltebbek maradjanak a lakossági terhek, ugyanis az előrejelzések szerint 2022-ben is komoly inflációs nyomás várható benzináremelkedés nélkül is.

Ha eltűnik a forgalom az utakról, nem is lesz szükség benzinárstoppra

Az omikron variáns megjelenésével azonban megfordulni látszik az olajárak folyamatos emelkedése, és egyelőre a 70 dollár alatti szinten áll a Brent típusú kőolaj árfolyama. Ez a mutató bőven 80 dollár felett állt a benzinárak befagyasztása előtt. Kérdés tehát, hogy februárra hogyan alakul a vírushelyzet és ezáltal az olajárak kereslete; jelentős esély van rá, hogy nem is lesz szükség hasonló intézkedésre. Amennyiben igen, a mérték lehet a kérdés; ha egyébként 530 forint lenne egy liter benzin, valószínűleg a hosszabbítás mellett dönt a kormány. Viszont ha alapvetően is 480-490 forint körül alakulna az üzemanyagár, nem biztos, hogy a kereskedők számára bizonytalanságot okozó hosszabbítás lesz a kormány lépése.