Lélektani határt ugrottak a hazai webáruházak
Az előrejelzés szerint 2025-re a gazdasági környezettől és a fogyasztói szokásoktól függően további 91-161 százalékos növekedés várható. A járvány hatására tavaly először fordult elő, hogy a készpénz elveszítette dominanciáját az online kiskereskedelemben.
Minden tizedik forintunkat hazai webáruházakban költöttük el
A 2020-ban mért nettó 1046 milliárd forintos forgalom 34 százalékos növekedést jelent a 2019-es nettó 781 milliárd forinthoz képest. A korábbi évek növekedési ütemét figyelembe véve ez nagyjából két évnyi bővülésnek felel meg egyetlen év alatt. A legnagyobb forgalmú termékkategória a számítástechnika volt, ezt követte a ruházat és sportruházat, valamint a szórakoztató elektronika.
Mindemellett a vásárlások átlagos kosárértéke nagyjából ötezer forinttal (19 860 forintról 14 910 forintra) csökkent a 2019-ben mért adathoz képest. Ez feltételezhetően az online vásárlások számának emelkedésére vezethető vissza. A kényszerű otthonlét miatt ugyanis az emberek olyan kisebb értékű dolgokat is online rendeltek, amiket egyébként offline üzletben vásároltak volna meg, de 2020-ban a boltzár miatt nem tudták ezt megtenni. A koronavírus járvány miatti lezárások következtében a webáruházak 2020 és 2021 márciusában is olyan kiemelkedő forgalommal számolhattak, amilyenre korábban csak a karácsonyi időszakban volt példa. Mindennek is köszönhető, hogy 2020-ban minden tizedik forintjukat online költötték el a magyarok, az e-kiskereskedelem részesedése elérte a teljes kiskereskedelem forgalmának közel 10%-át.
Beköszöntött a készpénzmentes korszak a webáruházaknál
A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálattal való házhozszállítás verhetetlen, a fizetést illetően azonban érdekes év volt a 2020-as. A webáruházak szerint tavaly a vásárlások értékének 54%-át fizették az online rendelők készpénzmentesen (pl. a futárnál bankkártyával vagy online kártyás fizetéssel), így 2020-ban először a készpénz elveszítette dominanciáját az e-kiskereskedelemben. Amire a szakemberek évek óta vártak, abban a járvány tudott áttörést elérni.
Távolabbi kilátások
Attól függően, hogy a járvány meddig marad velünk, hogyan fog a gazdaság újraindulni és mennyire maradnak tartósak a fogyasztói szokásokban beállt digitalizációs változások, többféle forgatókönyvvel számolhatunk az e-kiskereskedelem jövőbeli forgalma kapcsán. Az optimista szcenárió szerint (vagyis, ha a járvány 2021-ben véget ér, a (világ)gazdaság gyorsan talpra áll, az internetes vásárlásra áttérő fogyasztók pedig a jövőben is inkább megmaradnak az online térben) 2025-re akár 161 százalékos növekedés is bekövetkezhet, ezzel az e-kiskereskedelmi forgalom meghaladhatja a nettó 2 700 milliárd forintot (folyóáron).
De mindenképp növekedésre kell számítani az online forgalomban idehaza még a pesszimista számítás szerint is (vagyis, ha a járvány még hosszasan elhúzódik, a gazdaság lassan lábal ki a válságból, a fogyasztók pedig inkább visszatérnek az offline vásárlásra). Ez esetben viszont „csak” 91 százalékos bővülés várható, ami nagyjából nettó 2 000 milliárd forintos forgalmat jelenthet 2025-re. A két véglet közötti realista forgatókönyv 137 százalékos bővüléssel nettó 2 500 milliárdos forgalmat prognosztizál 2025-re.