Hogyan használd az email marketinget a vállalkozásod növeléséhez?
Az email kommunikációról, mint platformról, évekkel ezelőtt sokan azt mondták: hamarosan lejár az ideje, mert elavult, nem képes felvenni más felületekkel a versenyt. Ám az idő ezt a jóslatot megcáfolta. Igen, azok számára az email, mint marketinglehetőség elérhetetlen, akik nem értékteremtő módon állnak hozzá a kérdéshez. Viszont néhány egyszerű trükkel, meg persze értékorientált mentalitással előnyök sokasága tárulhat fel.
Értékesítés vagy értékadás?
A sikeres email marketing egyik legfőbb dilemmája, ami egyébként valójában nem kérdés, sokkal inkább egyfajta hozzáállásváltás, hogy milyen jellegű tartalom vonzóbb az ügyfelek számára: ami színtisztán az értékesítésről, a cég szolgáltatásairól, termékeiről szól, vagy amiben az értékadás, mint szándék egyértelműen megjelenik? Talán mondanunk sem kell, hogy utóbbi. Az előbbi kategóriába tartozó levelek kilencvenkilenc százalékban a kukában, vagy még az előtt a spam mappában landolnak. Nem véletlenül.
Például kevesen alkalmazzák, pedig határozottan jelentős hasznot hajt egyrészt a kosárelhagyásról szóló üzenetek, amik értesítik a vásárlót arról, hogy jelenleg parlagon hever a virtuális kosaruk, másrészt a termékajánlókat tartalmazó elektronikus levelek. Bár e két megoldás apró kiegészítésnek tűnik csupán, de még az ide vonatkozó statisztikák is azt bizonyítják, hogy általuk jelentős profitnövekedés érhető el.
Melyek azok a kampányok, amik csak jól sülhetnek el?
Ahogy azt fentebb már említettük, a lehetőségek száma sokkal kiterjedtebb annál, mint amiben a legtöbben általában gondolkodnak. Hozunk pár konkrét tippet arra, hogy milyen jellegű kommunikációt érdemes kiépíteni a levelek címzettjeivel ahhoz, hogy ez a csatorna egy passzív, mérhetetlen, analizálhatatlan fekete lyukból gyümölcsöző kincsesbányává váljon.
Mindennek az eleje, és a veleje a stratégia meghatározása, azaz annak a kérdésnek a cégre szabott megválaszolása, hogy mi a cél? Mi a célja az email kommunikációnak? Mi a cél rövid, és mi a cél hosszú távon? Ha nincsenek válaszok, akkor céltalanná, ezáltal abszolút kontrollálhatatlanná válhat a folyamat, aminek egyrészt nincs semmi értelme, és ami másrészt csak viszi a pénzt, időt, energiát. Az email címlista, annak biztos forrásból való beszerzése kulcsfontosságú, de a címek monetizálásával kezdődik minden, ellenkező esetben nem marad más, csak kezelhetetlen káosz.
Az üdvözlés bagatellnek tűnik, pedig ha jobban belegondolunk, a személyes életben is ez az első lépés a kapcsolatteremtéshez. Az üdvözlő kampány teret biztosít annak kifejezésére, hogy az olvasó megszólítva, köszöntve érezhesse magát, és hogy eközben kialakulhasson egy személyesebb hangvétel. Ha létrejön a kötelék az már sokkal nehezebben szakítható el a jövőben. Az üdvözlés a bemutatkozásról, az őszinte nyíltságról szól az érzelmek megszólításán keresztül. Az üdvözlés során könnyen tájékoztathatóak az olvasók arról, hogy milyen előnyöket élvezhetnek feliratkozásuknak hála a jövőben, milyen tartalmakra számíthatnak, milyen gyakorisággal számolhatnak. Megéri élből valamilyen értékes tartalommal, esetleg egy apró ajándékkal begyújtani a rakétákat.
Vagyis az üdvözlés nem a cégről, hanem a vásárlóról szól, aki tett egy lépést a vállalat felé, s a köszöntés ennek a lereagálása, valamint a jövőbeni kapcsolat kiépítésének megalapozója.
Mi jöhet még?
Az upsell email kampány az első eladott termék, szolgáltatás után kerülhet a figyelem célkeresztjébe. Az első vásárlást követően jogosan merülhet fel a kérdés, hogy hova tovább, mi az, ami még eladható? Ez egyetlen termékcsoport árusítása esetén nem releváns felvetés, de ha a paletta széles spektrumot jár be, akkor nyugodtan ajánlhatóak a vásárláshoz szorosan kapcsolódó kiegészítő termékek. A módszer kitűnő a kosárérték növelésében, ami egyet jelent a bevétel növekedésével. És akkor mindez tényleg csak a jéghegy csúcsa!