Átalakul az önkormányzatok számlavezetése – Mit jelent ez a gyakorlatban?
Új számlavezetési szabályok lépnek életbe az önkormányzatok számára, amelyek a közpénzek kezelését szolgálja. A pénzügyi autonómiát nem érintik. A helyi önkormányzatok számára egy 6,5 százalékos hozamú állampapír is elérhetővé válik, amely bármikor visszaváltható. Mit is jelent ez pontosan?
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleménye szerint az önkormányzatok számlavezetésének módosítása a közpénzek hatékonyabb kezelését szolgálja, miközben nem érinti a pénzügyi autonómiáját vagy napi működésükhöz szükséges forrásaikat. Az új rendszer célja, hogy a helyi önkormányzatok forrásainak egy része a Magyar Államkincstárnál (MÁK) kerüljön elhelyezésre, optimalizálva ezzel az állam finanszírozását-adta hírül közleményben a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Mi változik?
- Az önkormányzatok továbbra is szabadon választhatnak kereskedelmi banki kapcsolatokat.
- A napi pénzügyi tevékenységük, például utalások és hitelfelvételek változatlanul zajlanak.
- A számlaegyenlegük nagyobb része azonban kincstári számlára kerül, csökkentve ezzel az állam finanszírozási költségeit.
- Az önkormányzatok számára a Magyar Államkincstár 6,5 százalékos kamatozású önkormányzati állampapírt kínál, amely bármikor visszaváltható.
Bevezetés fokozatosan, több lépcsőben
A változás három lépcsőben valósul meg:
- 2025. október 1-jétől: a Főváros, annak kerületei és a megyei jogú városok számára lép életbe.
- 2027. január 1-jétől: a második csoport önkormányzatai csatlakoznak.
- 2028. január 1-jétől: az összes többi település is bekerül a rendszerbe.
Továbbra is biztosított a befektetési lehetőség
Az önkormányzatok számára továbbra is elérhető lesz a csak általuk vásárolható Önkormányzati Magyar Államkötvény, amely:
- a jegybanki alapkamatnak megfelelő hozamot biztosít (jelenleg 6,5%),
- bármikor megvásárolható és eladható, rugalmas likviditási lehetőséget teremtve.
Az NGM hangsúlyozza, hogy a változtatások nem csorbítják az önkormányzatok gazdálkodási mozgásterét, hanem a pénzügyi stabilitást és az államháztartás fenntarthatóságát erősítik.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock