2025 május 21

Vége a légitársasági káosznak? – 8 millió euró veszett el, jön a csődvédelem

Hiába szárnyal a turizmus, egy légitársaság csődje ma is tömegeket hozhat lehetetlen helyzetbe. Az utazási irodák európai szövetsége most uniós csődvédelmi alap létrehozását sürgeti, hogy végre ne az utasok és irodák viseljék a légitársaságok bukásának árát.

Kötelező csődvédelmi alapot sürgetnek a légitársaságoknál – milliós károk maradnak fedezet nélkül

A globális utazási kedv töretlenül növekszik, ám a háttérben továbbra is súlyos kockázatot jelent a légitársaságok csődje. Az utasokat és utazási irodákat egyaránt teljes anyagi bizonytalanságban hagyja, ha egy repülőtársaság egyik napról a másikra megszűnik. Ezen változtatna az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA), amely most kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmus bevezetését sürgeti az Európai Unióban – olvasható a szervezet közleményében.

A szerdán kiadott közlemény szerint az ECTAA – amely mintegy 80 ezer európai utazási vállalkozást tömörít – az Európai Tanácshoz fordult, hogy kezdeményezze az uniós jogszabályok módosítását. A javaslatot a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is támogatja.

Az utazási irodák viselik a csődök terhét

A jelenlegi szabályozás értelmében, ha egy légitársaság csődbe megy, az utazási irodák kötelesek alternatív repülőjegyet biztosítani az utasok számára – akkor is, ha a már megvásárolt jegyek árát nem téríti vissza senki. Ez a helyzet aránytalan anyagi terheket ró az utazásszervezőkre, akik gyakran nem képesek helytállni az ügyfeleik káráért.

Holczinger Zoltán, a Weco-Travel online üzletágának vezetője hangsúlyozta, az elmúlt 25 évben több mint 1 200 légitársaság csődölt be világszerte. Az utolsó eset épp idén áprilisban történt, amikor az Air Belgium fizetésképtelenné vált. Ennek következtében közel 8 millió eurónyi visszatérítési igény maradt kifizetetlen. Ennek jelentős részét utazási irodák által eladott jegyek tették ki.

Három kulcsfontú javaslat az EU felé

Az ECTAA három konkrét pontot javasol a légitársaságok szabályozásának módosításához:

  1. Pénzügyi biztosíték kötelezővé tétele a légitársaságok számára, amely fedezi csőd esetén fennálló kötelezettségeiket.

  2. A fel nem használt jegyek visszatérítésének garantálása, ha a járat a légitársaság megszűnése miatt marad el.

  3. Kötelező csődvédelmi alap létrehozása, amely a fogyasztók és a közvetítők pénzügyi biztonságát garantálná egy esetleges légitársasági csőd esetén.

Milliárdos kockázat, de nincs védelem

A közlemény szerint a globális utasforgalom immár évi 4 milliárd főt tesz ki, ennek nagy része utazási irodák közvetítésével történik. Ám mégsem élveznek semmiféle védelmet, ha egy légitársaság megszűnik. Az online értékesítés terjedésével, a fogyasztók és a közvetítők kiszolgáltatottsága egyaránt fokozódik, miközben a kártérítési felelősség továbbra is az irodák vállát nyomja.

Címlapkép forrása: Unsplash