Új KRESZ szabályok és táblák – 140 km/h autópálya sebességhatár
A magyar közlekedés szabályozásának egyik legátfogóbb módosítása készül, amely minden közlekedési résztvevőt érinteni fog – legyen szó gyalogosokról, kerékpárosokról, elektromos rollerrel közlekedőkről, autósokról, tanulóvezetőkről vagy motorosokról – írja a Telex.
Egy kormányzati munkaanyag szerint, amely a közigazgatási egyeztetések alapjául szolgál, jelentősen korszerűsíthetik a KRESZ-t, figyelembe véve a mai magyarországi közlekedési szokásokat és a modern mobilitási eszközök megjelenését.
Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb változásokat, és azt is megvizsgáljuk, hogy milyen hatásai lehetnek az új szabályoknak a közlekedők mindennapjaira.
Miért van szükség a KRESZ átalakítására?
A jelenlegi KRESZ-t számtalan kisebb módosítás tarkítja, ami miatt nehezen átlátható, bonyolult, és gyakran elavult szabályokat tartalmaz. Az új szabályozás célja az, hogy modernizálja a közlekedési rendszert, egyértelműbbé tegye a szabályokat, és hozzáigazítsa a jelenlegi közlekedési szokásokhoz.
A változtatások egy szakmai egyeztetési folyamat eredményeként jöttek létre, amelyben több mint 100 közlekedési szakértő és 70 szervezet vett részt. Az új KRESZ nemcsak az autósokra összpontosít, hanem kiemelten kezeli a gyalogosok, kerékpárosok és mikromobilitási eszközökkel közlekedők biztonságát is.
Új szabályok a gyalogosok számára
A gyalogosok védelme az új szabályok egyik központi eleme. A balesetek csökkentése érdekében több új intézkedést vezetnének be, amelyek közül néhány már most is éles vitákat váltott ki:
- Tilos lesz mobiltelefont használni úttesten való áthaladáskor és vasúti átjáróban. Az ok: a figyelemelterelés miatt az utóbbi években jelentősen megnőtt a gyalogosbalesetek száma.
- Suli- és ovi-övezeteket hoznának létre, ahol az óvodák és iskolák közelében speciális szabályok vonatkoznának az autósokra. Tanítási időben 30 km/óra lenne a sebességhatár, és a járművezetőktől fokozott figyelmet várnának el.
- A közösségi közlekedési eszközökön három év alatti gyerekekkel csak ülve lehetne utazni. Ez az intézkedés a balesetek megelőzését szolgálja.
Kerékpárosok és elektromos rolleresek: szigorítások és engedmények
Az elmúlt években a kerékpáros és elektromos rollerrel közlekedők száma jelentősen megnőtt, ami miatt szabályozásuk is egyre sürgetőbbé vált.
Kerékpárosokra vonatkozó új előírások
- 14 éves kor alatt kötelező lesz a bukósisak viselése
- Az úttest jobb szélén egy 1 méteres sávot vegyes használatú sávrészként jelölnének ki, amelyet gyalogosok és kerékpárosok is használhatnak.
- Zebrán való áttekerés: Megengedett lesz, de legfeljebb 10 km/órás sebességgel, és nem lesz elsőbbségük az autókkal szemben.
- Lakott területen kívül akár egymás mellett is haladhatnak a 4-12 fős bringás csoportok.
Elektromos rollerek szabályozása
Az elektromos rollereket teljesítményük alapján két kategóriára bontják:
- Legfeljebb 25 km/órás sebességű rollerek
- 12 éves kortól használhatóak
- Az első két évben kötelező a sisakviselés
- Járdán max. 10 km/órával közlekedhetnek, közúton 20 km/órával.
- Erősebb rollerek (45 km/órás sebességig)
- Segédmotoros szabályok szerint kell közlekedniük
- Kötelező lesz a felelősségbiztosítás és a vezetői engedély
- Utas szállítása tilos lesz
Autósokra vonatkozó változások: gyorsabb tempó, cipzárelv és tanulóvezetői reformok
Sebességhatárok emelése
- Autópályák egyes szakaszain akár 140 km/órás sebességhatárt is kijelölhetnek
- Autóutakon 120 km/óra is engedélyezett lehet
Bevezetik a „cipzárelvet”
- Amikor egy forgalmi sáv megszűnik, az egyenesen továbbhaladóknak be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
- Ezzel a szabályozással csökkenthetik a forgalmi torlódásokat és az agresszív vezetői magatartást.
Tanulóvezetők képzésének reformja
- Szimulátoros oktatás: A kötelező 29 gyakorlati órából 6 órát ki lehet váltani szimulátorral
- Családtagi vezetés: Egyes helyzetekben a tanulók hozzátartozóval is gyakorolhatnak, ha az illető legalább 10 éves jogosítvánnyal rendelkezik
Motorosok és teherautók: új biztonsági előírások
- Lakott területen kívül kötelező lesz a zárt ruházat, kesztyű és zárt lábbeli a motorosoknak
- Teherautók és buszok sebességhatárát 80-ról 90 km/órára emelhetik
Mikortól léphetnek életbe az új szabályok?
A kormányzati munkaanyag jelenleg közigazgatási egyeztetés alatt áll, tehát a pontos bevezetési dátum még nem ismert. A szakértők szerint legkorábban 2025 második felében léphetnek életbe az új KRESZ-szabályok.