2024 március 29

Túl van a válságon a bicikligyártás

Jelentős változások a piacon

A magyar kerékpár gyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re és a 2013-2014-es évek viszonyában keletkezett 5 milliárdos árbevétel csökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”32″]

A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult az elmúlt években ellenük. Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről-évre egyenletesen növekedett, jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.

Annyira nem derűs a kép

A pozitív eredményeket némiképp árnyalja, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről-évre csökken. A válság évében (2008) eladott 295 000 darab kerékpár, 2016-ra 220 000 darabra csökkent.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Ezzel párhuzamosan a hazai gyártók termelése is hasonló tendenciát mutatott. A 2008-ban 497 000 darab kerékpárt gyártottak hazánkban, ami 2014-re 345 000 darabra csökkent és lassú növekedéssel 2016-ban érte el a 401 500 darabszámot. Az eladott kerékpárok tekintetében el megfigyelhető, hogy az eladott kerékpárok átlagára alacsony, de folyamatos növekedést mutat.

Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat vásárolják meg, illetve az évek során a különböző devizaárfolyamok változása miatt, az alsó szegmens termékeinek árai is drágábbak lettek. A középső árkategóriában ugyanakkor némi erősödés mutatkozik. A legfelső árkategóriában pedig stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok hazai elterjedése a magas fogyasztói ár miatt, még nem kezdődött meg.