2025 október 01

Veszélyes kibercsalás – A jegybank nevében, kémprogrammal lopták el az ügyfél pénzét, az MNB feljelentést tett

A Magyar Nemzeti Bank azonnali feljelentést tett, miután egy csaló a jegybank nevében telefonált és rávette az ügyfelet, hogy megtakarítását egy hamis „biztonsági számlára” utalja át. A bűnöző a jegybank ügyfélszolgálati számát lemásolva hitette el történetét, sőt kémprogramot is telepíttetett az áldozattal. Az MNB hangsúlyozza, soha nem kér bizalmas adatokat, nem buzdít átutalásra, és nem telepíttet programokat az ügyfelekkel.

Kibercsaló a jegybank nevében csapolta meg egy ügyfél megtakarítását 

Azonnali feljelentést tett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a nevével visszaélő kibercsaló ellen – közölte a jegybank szerdán. A csaló a jegybank ügyfélszolgálatának telefonszámát lemásolva hívott fel egy ügyfelet, és azt állította kibertámadás miatt haladéktalanul egy „biztonsági számlára” kell átutalni a megtakarításokat. A jegybank soha semmilyen ürüggyel nem kéri el az ügyfelektől telefonos, elektronikus úton azok bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatait, és nem töltet le velük számítógépes „vírusvédő” programot. Az MNB öt intézkedéssel lép fel a pénzügyi visszaélésekkel szemben a fogyasztók védelméért – jelent meg a jegybank közleménye.

Hogyan működött a csalás?

A bűnöző az áldozattal egy kémprogramot is letöltethetett, amellyel át tudta venni az irányítást a számítógépe felett. Így végül a megtévesztett ügyfél jelentős összegű pénzét a csaló saját számlájára utalta.

Az MNB hangsúlyozta:

Soha semmilyen ürüggyel nem kéri el az ügyfelektől telefonos, elektronikus úton azok bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatait, nem buzdítja őket pénzük elutalására, illetve nem töltet le velük „vírusvédő” programokat – a valóságban kémprogramokat – sem. Ilyen telefonhívásnál érdemes pontosító kérdéseket feltenni, gyanú esetén megszakítani a kapcsolatot és az ügyfél saját bankja, illetve az MNB ügyfélszolgálatán érdeklődni.

Mire figyeljenek az ügyfelek?

A jegybank szerint gyanúra adhat okot, ha a telefonáló sürgető, fenyegető hangnemben beszél, vagy nem fogadja el a bizalmatlanságot. Ilyen helyzetben azonnal meg kell szakítani a hívást, és közvetlenül a saját banknál vagy az MNB ügyfélszolgálatánál érdeklődni.

Ha valaki mégis kiadja az adatait vagy átutalást teljesít, haladéktalanul értesítenie kell bankját és a rendőrséget.

Az MNB kibervédelmi lépései

A jegybank az elmúlt években több intézkedést is bevezetett az online csalások visszaszorítására.

Központi Visszaélésszűrő Rendszer – már működik, és folyamatosan szűri a gyanús tranzakciókat.

KiberPajzs program – állami intézményekkel és pénzügyi szereplőkkel közös edukációs és kommunikációs kampány az ügyfelek tájékoztatására.

Új támogatási és elemző intézkedések – a pénzügyi szolgáltatásokat használó ügyfelek védelmében.

A kiberbiztonsági kockázatok megelőzésére, csökkentésére Varga Mihály jegybankelnök idén júniusban jelentette be az MNB öt intézkedését az online bűnőzök ellen. Ezek egy része, így a Központi Visszaélésszűrő Rendszer már el is indult és védi az ügyfeleket. A jegybank emellett számos állami intézménnyel és a pénzpiac szereplőivel KiberPajzs néven közös kommunikációs és edukációs kampányt folytat, továbbá elemzi a folyamatokat, lehetséges intézkedéseket az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek támogatására, védelmére.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: 

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.