2024 augusztus 21

Orbánék vakarhatják a fejüket – Beelőznek a szilárdtest akkumulátorgyártók?

Nagyobb hatótávolságot biztosítanak vezetés közben, és gyorsan tölthetők: a szilárdtest akkumulátorok az e-mobilitás következő nagy lépésének számítanak.

A VW most megszerezte az engedélyt, hogy évente akár egymillió autóhoz elegendő cellát építsen. Európa legnagyobb autógyártó cége, a Volkswagen előrelépést tesz a szilárdtestcellák bevezetésében. Ezt az akkumulátortechnológiát az elektromos autók akkumulátorainak következő generációjának tekintik. Az autógyár akkumulátor leányvállalata, a PowerCo bejelentette, hogy licencszerződést kötött az amerikai QuantumScape partnerrel, amely lehetővé teszi, hogy a VW szilárd cellás akkumulátorokat gyártson évente akár egymillió elektromos autóhoz. A VW leányvállalata eleinte nyitva hagyta, hogy mikor és hol indulhat el a gyártás. A technológia még nem áll készen a sorozatgyártásra. A PowerCo jelenleg a spanyolországi Salzgitterben, Valenciában és a kanadai St. Thomasban épít akkumulátorgyárakat.

„A QuantumScape-pel kötött megállapodás révén a Volkswagen-csoport az elkövetkező években továbbra is hozzáférhet ehhez az úttörő akkumulátortechnológiához” – magyarázta Thomas Schmall, a VW technológiai igazgatója. „A QuantumScape technológiája egy olyan döntő szakaszba lép, amelyben know-how-nkat, erőforrásainkat és globális termelési hálózatunkat felhasználhatjuk az ipari méretű gyártás felé való lépéshez” – mondta Frank Blome, a PowerCo főnöke.

A most megkötött megállapodás előírja, hogy a PowerCo akár évi 40 gigawattóra (GWh) tárolási kapacitású cellákat is gyárthasson QuantumScape technológiával. A termelést később megduplázhatják, 80 gigawattórára. A VW szerint ez évente körülbelül egymillió elektromos jármű felszereléséhez lenne elegendő.

Több gyártó is működik

A szilárdtest-cellát az iparban az akkumulátorfejlesztés következő nagy lépésének tekintik. Az elektromos autókban korábban használt lítium-ion akkumulátorokkal ellentétben a belsejében nem folyékony elektrolitot használnak. Az elektrolitok az akkumulátor központi elemei. Lehetővé teszik az ionok szállítását a pozitív és negatív pólusok között, így az akkumulátor töltődik vagy lemerül. A gyártók azt remélik, hogy a szilárd elektrolit nagyobb hatótávolságot, gyorsabb töltést és kevesebb kopást biztosít.

A VW és a QuantumScape évek óta dolgozik együtt a szilárdtest cellák fejlesztésén. Januárban az autógyártó sikeres, hosszú távú stressztesztekről számolt be. A cellák alkalmasak „gyakorlatilag nem öregedő akkumulátorhoz ” – lelkendezett Frank Blome, a PowerCo főnöke. A VW az elmúlt években jelentős összegeket fektetett be a QuantumScape-be, amikor újra és újra felmerültek a kétségek, és most az amerikai vállalat legnagyobb részvényese. A VW és a QuantumScape korábban azt tervezte, hogy közös vállalatban gyártják a szilárdtest cellákat. Ezt a vegyesvállalatot most a licencszerződés váltja fel, amely szerint a Volkswagen maga veszi át a termelést.

A QuantumScape főnöke, Siva Sivaram tőkekímélő megoldásként méltatta az üzletet, mert cégének nem kell saját termelést létrehoznia. »A PowerCo-val, mint első ügyfelünkkel való szoros együttműködés segít felgyorsítani ezen úttörő akkumulátorok kereskedelmi forgalomba hozatalát és piaci bevezetését.

Más gyártók is évek óta dolgoznak az innovatív akkumulátortechnológián. A BMW partnerével, a Solid Powerrel közösen kísérleti üzemet szeretne építeni a München melletti Parsdorfban, és a korábbi információk szerint 2025 előtt tervezi az első szilárdtestcellás tesztjárművet.

Nissan, Toyota, Nio

A Nissan bejelentette első kísérleti üzemét Japánban 2024-re. A Toyota ősszel jelentette be, hogy az úgynevezett félszilárd elektrolitokkal („félszilárd halmazállapotú”) technológiát 2027-ig sorozatgyártásba akarja vinni.

Kínában az első gyártók már ilyen akkumulátorral szerelt autókat is forgalomba hoznak. 2023 végén a Nio főnöke, William Li bemutatta, milyen hatótávolságok lehetségesek ezzel: lefilmezték, amint több mint 1000 kilométer is lehet a táv. (dpa)

Fotó: autotechnkia.hu