2024 december 22

Fidelity: Az AI egy többarcú történet

A Szilícium-völgy legfontosabb témája továbbra is a mesterséges intelligencia, a vállalatok kedvezően ítélik meg az új technológiát, amelybe jelentős összegű beruházásokat is eszközölnek, sőt – működésüket az ezzel kapcsolatos optimista előrejelzésekre alapozzák. A Fidelity International tizenegy elemzője és portfóliómenedzsere öt napon keresztül volt úton, hogy összesen huszonöt vállalat és szervezet képviselőivel találkozzon. A pénzügyi szakértők szerint bár a mesterséges intelligenciával kapcsolatos megközelítések árnyaltak és sokfélék. A tapasztalatok szerint sem a technológia kritikátlan támogatói, sem pedig a borúlátó akadékoskodók nem veszik észre a történet finomabb részleteit. Emiatt az AI közeli befektetésekhez komoly odafigyelésre és precízen meghatározott megközelítésmódra van szükség.

A Fidelity szilicium-völgyi túráján nem meglepő módon a beszélgetések fő témája a mesterséges intelligencia volt. Az út során egészen árnyalt kép rajzolódott ki a mesterséges intelligenciáról. Kiderült, hogy a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon közelítenek hozzá. A szakértők arra számítanak, hogy a következő három évben alaposan át is fog alakulni a technológia. Ezért fontos, hogy figyelmünket az AI olyan nyerteseire összpontosítsuk, amelyek ma még nem feltétlenül termelnek nyereséget a technológiából, de hosszabb távon jó esélyük van erre.

A hardver iránt – egyelőre – nagy a kereslet

A mesterséges intelligenciához szükséges hardverek iránt nagy a kereslet. A hardver biztosítja az AI-számításokhoz szükséges teljesítményt. Így minden olyan szervezetnek, amely AI-technológiát akar használni, be kell ruháznia a megfelelő hardverbe, például processzorokba, memóriába és háttértárakba, hálózati összeköttetésekbe és adatközpontokba. A hardvereladások zömét a grafikus processzorok (GPU-k) adják, mivel ez a komponens az AI-adatközpont kritikus technológiai építőköve.

A hardverek iránti kereslet miatt a szoftverek némileg háttérbe szorultak. De ez valószínűleg csak átmeneti jelenség lesz. Bár valóban a GPU-k biztosítják a számítási teljesítményt, az AI-felhasználóknak továbbra is szükségük van az IT-ökoszisztéma többi elemére is az AI-megoldások optimalizálásához. Ez azt jelenti, hogy amikor a tágabb értelemben vett IT-infrastruktúra újból a figyelem középpontjába kerül, a vállalatok kiadásai egyenletesebben oszlanak majd meg a hardver és a szoftver között. Emellett idővel még a hardver-célú költekezés kapcsán is nagyobb változatosságra számíthatunk. Jelenleg a GPU-kra fordított kiadások mellett minden más eltörpül, de ez változhat, ahogy beindul az alternatív technológiák fejlesztése. 

A mesterséges intelligencia kapcsán zajló versenyben a kimaradástól való félelem (Fear Of Missing Out, FOMO) is szerepet játszhat. Ez szintén ösztönzőleg hat a hardveres beruházásokra. A vállalatok nem akarnak lemaradni a vetélytársaik mögött az AI kihasználásában. De ez vélhetően csak akkor tudja fenntartani a beruházások volumenét, ha a vállalkozások anyagi előnyt is tudnak kovácsolni a mesterséges intelligenciából. Az AI-hardverek iránti kereslet nagy része a kockázati tőkebefektetők által támogatott startupoktól származik. Sok ilyen startup nem nyereséges. Ha ez így marad, a kockázatitőke-finanszírozás lassulni fog, ami a hardverek iránti keresletre is hatással lesz.

Az ipari integráció mértéke változó

Vannak olyan iparágak, amelyek szereplői képesek voltak beszerezni a mesterséges intelligenciához kapcsolódó hardvert. Gyorsan megtalálták az új módszerek integrálásának módját, így azok kézzelfogható értéket adtak a működésükhöz. Ezek a vállalatok jellemzően médiaalapúak, és üzleti modelljük középpontjában a kreatív feladatok, például a zenei, video- és játéktartalom-előállítás állnak. Vannak olyan munkakörök is, amelyek könnyen ki tudják használni az AI-technológiát, ilyen például a kódolás. 

Más iparágak esetében kevésbé egyértelmű, hogy milyen úton-módon lehet pénzzé tenni az AI által kínált lehetőségeket. Az üzleti modell alapján működő nagyvállalatok, például a pénzügyi és az egészségügyi szolgáltatók, a multinacionális vállalatok és konglomerátumok, valamint a kormányok olyan nagy, működési szempontból sokszínű szervezetek, amelyek a legtöbb pénzt fordítják informatikai kiadásokra. A vállalati AI nem tett akkora előrelépést tavaly óta. Rengeteg teszt és próbaüzem zajlik, de az AI alkalmazása mellett szóló üzleti érvek megtalálása terén nem történt érdemi áttörés. A vállalati ügyfelek még mindig keresik az AI integrálásának módjait, és nem tudni, hogy ez a „felfedező” szakasz meddig tart.

A generatív AI-t felhasználó szervezetek típusai jelentős szórást mutatnak

A képen szöveg, képernyőkép, Betűtípus, szám látható

Automatikusan generált leírás

Forrás: McKinsey, 2024. március. Megjegyzés: A felmérésben résztvevők száma 1363 volt.

Mindezek ellenére a mesterséges intelligencia kis léptékű változásokat is előidéz, például a kódolás terén. Ugyanakkor technológiája még mindig nem kiforrott, és a belőle származó eredmények nem következetesek. A kreatív iparágak számára ez nem okoz problémát. Viszont komoly akadályt jelent az olyan területeken, ahol a pontosság létfontosságú. Például az egészségügyben, a pénzügyi szférában, egyes ipari vállalatoknál és a kormányhivatalokban.

Ezen ágazatok némelyike szigorúan szabályozott is, ami azt jelenti, hogy az AI-megoldások megbízhatóságának nagyon magas szintűnek kell lennie ahhoz, hogy megfeleljen a követelményeknek és meggyőzze a szabályozó testületeket. Az eredményekben előforduló legapróbb hibák is jelentős következményekkel járhatnak: az érintett vállalatokat felelősségre vonhatják a felügyeletüket ellátó szervek, emellett a hírnevük is súlyosan csorbulhat. Ezen okok miatt a vállalati ügyfelek eddig lassabban fogadták be az AI-technológiákat.

Befektetés a mesterséges intelligenciába

A piac jelenleg az AI közvetlen kedvezményezettjeire összpontosít, ahol a ténylegesen a technológiából származó bevételek a pénzügyi kimutatásokban is megjelennek. Ezeknek a vállalatoknak, főként a hardver- és félvezetőiparban működő cégeknek a részvényárfolyamai felfelé mozdultak el. Ahhoz azonban, hogy ezek a vállalatok fenntarthassák nyereségnövekedésüket, ügyfeleiknek kereskedelmileg is hasznosítaniuk kell az AI-t, ami rövid- és középtávon nehézkesnek bizonyulhat. A befektetők talán jobban teszik, ha olyan vállalatokat keresnek, amelyeknél a mesterséges intelligenciával kapcsolatos bevételek még nem jelennek meg a kimutatásokban, de hosszú távon megvan a lehetőségük erre.

Az adatinfrastruktúrával és IT-tanácsadással foglalkozó vállalatok az AI-értéklánc fontos, de alulértékelt pontján helyezkednek el. A vállalkozásoknak meg kell oldaniuk az adathiány problémáját ahhoz, hogy az AI-t a lehető legjobban ki tudják használni − ehhez viszont adatkezelési megoldásokra és szakértelemre van szükség. A terület szakértői segíthetnek ezeknek a vállalatoknak megoldást találni ezekre a kihívásokra, amilyet például az AI változó szabályozási és jogi környezete is jelent. Sok vállalat megkezdte az együttműködést az adatszakértőkkel, ennek hatása fokozatosan meg fog jelenni a vállalati eredményeikben is.

A hardverek terén vannak olyan gyártók, amelyek az AI-rendszerekben általánosan jelenlévő komponenseket biztosítanak, így nem függnek konkrét AI-technológiáktól vagy szolgáltatóktól. Például a TSMC félvezetőgyártó üzletága profitálni fog a technológiából, függetlenül attól, hogy melyik AI-chip tör az élre (GPU, CPU vagy egyedi chip), vagy hogy mely ügyfelek kerülnek ki győztesként (Nvidia, AMD vagy a hyperscale felhőcégek).

A felhőszolgáltatóknak szintén hasznukra válik majd az AI térhódítása, de a növekedésük nem kizárólag ettől a tényezőtől függ. Az Amazon felhőalapú számítástechnikai üzletága például nagy haszonélvezője lesz annak, hogy a vállalatok bevezetik az AI-t és így nagyobb felhőalapú számítástechnikai igényeik lesznek. A felhő alapú technológiák felhasználóinak azonban még az AI nélkül is modernizálniuk kell IT-stackjeiket, és egyre nagyobb mértékben kell felhő alapú szolgáltatásokat igénybe venniük.

Az AI nyerteseit egyelőre még nem látjuk 

A mesterséges intelligencia egy több éven át tartó, változó sebességgel zajló történet, ahol a győztesek fokozatosan, a gazdaság különböző területein fognak megjelenni. „A vállalatok egymással vetélkedve igyekeznek kitalálni, hogyan tudják a legjobban kihasználni az AI-t, ebből adódóan nagy a kereslet például a GPU-k iránt, hogy támogassák ezt a „felfedezési” fázist; a kézzelfogható előnyök azonban eddig általában elmaradtak. Idővel a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon és eltérő sikerrel fogják alkalmazni a mesterséges intelligenciát. Emiatt nekünk esetenként külön-külön kell megpróbálnunk megérteni az AI hatását, alkalmazását és kereskedelmi hasznosítását” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.

Az AI monetizálása terén zajló verseny miatt az innovációra szánt vállalati költségvetési keretek elszívják a levegőt az általánosabb IT-kiadások elől. Idővel ez valószínűleg változni fog, és az IT-kiadások kiegyensúlyozottabbá válnak. Abban biztosak lehetünk, hogy a technológiai kiadások összességében idővel növekedni fognak, mivel a technológia hatékonyságjavulást eredményez, ami a vállalatok számára létfontosságú akkor, ha helyt akarnak állni a versenyben. 

A digitalizálás és az automatizálás olyan, már folyamatban lévő technológiai változások, amelyeket a vállalatok sokféleképpen alkalmaznak. Hasonlóan tekinthetünk a mesterséges intelligenciára is, amely a hatékonyságnövelésnek a technológia által lehetővé tett legújabb módszere, de ettől még maga is a technológiai fejlődés része marad.

Képek forrása: Shutterstock