Ezzel a légitaxival érkeznének a zarándokok Mekkába
A Liliumnak rossz hírt kellett közölnie. Az első emberes repülést 2025-re halasztották bizonyos alkatrészek szállítási problémái miatt.
Alig egy nappal később azonban életjeleket adott magáról a légitaxi startup. A fejlesztő bejelentette, hogy a cég történetének eddigi legnagyobb megrendelését kapták meg.
A közlemény szerint a szaúd-arábiai állami légitársaság, a Saudi-arabia 100 elektromos „Lilium Jet” repülőgépet szeretne vásároln . Lilium tájékoztatása szerint a Saudia-csoport a négy-hat üléses légitaxit egyebek mellett Mekka és Dzsidda közötti zarándokok szállítására, de a főváros Rijád jelentősebb sporteseményeire és turisztikai célpontokra szállítására is szeretné használni.
Úttörővé válhatnak a repülésben.
A sorrend figyelemre méltó – mert ezzel a fosszilis ásványkincseiről ismert Szaúd-Arábia az elektromos hajtások úttörőjévé válhat a repülésben. A légitársaság lehet az egyik első vásárló, aki üzembe helyezi a négy-hat üléses VTOL repülőgépet. A Saudia az első nagy légitársaság, amely a Liliumtól rendel.
A megállapodást egy szaúdi delegáció Lilium központjában tett látogatása során kötötték meg. A Lilium szerint a szerződések 50 cégrendelést és további 50 gépre vonatkozó opciókat tartalmaznak. Ha az ügyfél él az opcióval, a megrendelés értéke körülbelül 700 millió dollár lesz.
Az első Lilium sugárhajtású repülőgépet a tervek szerint 2026 végén szállítják Szaúdiába. Khaled Tash marketingfőnök arra számít, hogy az 50 gépet 2029-re biztosan megrendelik. A Lilium még mindig az Európai Repülésbiztonsági Hatóság jóváhagyására vár — ismertette a a spiegel,de hírportál..
Szaúd-Arábia másfél éve írt alá szándéknyilatkozatot legfeljebb 100 Lilium repülőgép vásárlásáról. Saját információi szerint a Liliumnak összesen 106 határozott megrendelése, valamint 76 opciója és csaknem 600 szándéknyilatkozata van a légitaxikra, amelyek hatótávolsága 175 kilométer körül van. Az elemeket 1000-2000 repülési óra után kell kicserélni. A Lilium társalapítója, Daniel Wiegand a légi taxik piacát évi 4000 darabnál látja – a Lilium ennek a negyedét szeretné fedezni.
A Lilium versenyben áll
A Lilium versenyben áll a kínai Ehang szolgáltatóval, amely már nagyon fejlett az EH216-S utasszállító drónjával. A Lilium nagy megrendelése megkönnyíti a finanszírozást az amerikai Nasdaq technológiai tőzsdén jegyzett cég számára. A határozott megrendelésekhez kaució szükséges, amellyel a Lilium továbbfejlesztheti a légitaxit. A cég eddig 1,5 milliárd dollár tőkét vont be. Megbeszélések folynak a német és francia kormánnyal a hitelekről és garanciákról.
„Újra akarjuk meghatározni az utazás módját” – mondta Ibrahim Al-Omar szaúdi főigazgató a szerződés aláírása előtt. A sivatagi állam jelenleg nagymértékben bővíti infrastruktúráját, és csökkenteni akarja az olajtól való függőségét. A Lilium repülőgépek ideálisak arra, hogy a dzsiddai repülőtérről a közel 100 kilométerre lévő mekkai zarándokhelyre vigyék az utasokat – mondta Tash marketingfőnök.
A Vörös-tenger szigetein jelenleg épülő üdülőhelyek is könnyebben megközelíthetők lennének, mint hajóval. Tash utasonként 250 euró körüli árakat vár egy 100 kilométeres légitaxi útvonalon.