Bomba bejelentés – 2024-től autót is lehet vásárolni az Amazonon
Az Amazon a jövő évtől kezdve lehetővé teszi az autókereskedők számára, hogy járműveket értékesítsenek a weboldalukon keresztül, kezdve a dél-koreai Hyundai autógyártóval – közölte a vállalat csütörtökön.
Hogyan is fog ez működni?
A vállalat az évek során beverekedte magát az autóvásárlási üzletágba. Digitális bemutatótermeket indított az oldalon, ahol a vásárlók összehasonlíthattak bizonyos járműveket, de közvetlenül az Amazonon keresztül még nem volt lehetőség járműveket vásárolni. 2024-től kezdődően az vállalat lehetővé teszi felhasználói számára, hogy új autót vásároljanak online, majd házhoz szállíttassák azokat a helyi kereskedőjükkel. A fogyasztók képesek lesznek megkeresni a hozzájuk legközelebbi rendelkezésre álló járműveket, kiválasztani egyet, majd fizetni az Amazonon keresztül a preferált fizetési móddal. A vállalat szerint az új funkció „egy újabb lehetőséget teremt a kereskedők számára, hogy növeljék választékukat, és kényelmet nyújtsanak ügyfeleiknek”.
A bejelentés hatásai
Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója szerint a Hyundai-val való partnerség megváltoztatja „az online járművásárlás könnyedségét”. Az üzlet részeként a Hyundai 2025-től kezdve az Alexa hangalapú asszisztensét is beépíti autóiba. Az olyan használtautó-kereskedők, mint a Carmax és a Carvana, valamint az ország legnagyobb tőzsdén jegyzett újautó-kereskedőinek, a Lithia Motorsnak és az AutoNationnek a részvényei a bejelentést követően rengeteget csökkentek. E vállalatok részvényei 5 és 6 százalék közötti mínuszban zártak. Igaz, hogy a vásárlók az Amazonon keresztül is vehetnek majd autókat, de a kereskedők továbbra is a végső értékesítők maradnak. A hagyományos autógyártók, mint például a Hyundai, bonyolult kapcsolatokat ápolnak a kereskedőkkel. Számos államban olyan törvények támasztanak alá, amelyek megnehezítik vagy illegálissá teszik a franchise-kereskedők mellőzését.
Megoldások a törvények ellen
A Tesla és más EV-startupok, mint például a Rivian, számos államban kidolgoztak olyan megoldásokat, hogy a járműveket közvetlenül online tudják értékesíteni a fogyasztóknak. Megoldásként az eladást olyan államokban kezdeményezik, amelyek nem tiltják a közvetlen értékesítést. Vagy jogi lépéseket tesznek az ilyen törvények elleni küzdelem érdekében, ahogyan azt Michiganben is tették. A használt járművek értékesítésére vonatkozóan kevésbé szigorú törvények vannak érvényben. Ez megkönnyíti az olyan vállalatok számára, mint a Carvana, hogy használt személygépkocsikat közvetlenül a fogyasztóknak adjanak el online – szögezi a CNBC hírügynökség.