Tech titánok uralják a brandlistát
Még mindig az Apple vezet
Az Interbrand Best Global Brands 2014-es jelentése szerint még mindig az Apple a legértékesebb márka, amely immár második évben vezeti a listát. A dobogó képzeletbeli második helyére a Google állhat, amely a harmadik helyre a Coca-Cola került – ismertette a rangsort a The New York Times.
A teljes jelentés a világ 100 legértékesebb brandjét rangsorolja érték alapján. Az Apple értékét 118,9 milliárd dollárra becsülik, tavalyhoz képest ez 21 százalékos emelkedés. A Google értéke 15 százalékkal nőtt 107,4 milliárd dollárra. Így először fordult elő, hogy a Best Global Brands listáján az első két helyezett meghaladta a 100 milliárdos határt.
Annak ellenére, hogy egyesek fanyalognak, ha az Apple-ről van szó, és azt mondják, hogy a cég elvesztette régi fényét, mégis a Google-lal kiütöttek mindenkit – mondta Jez Frampton, az Interbrand globális vezérigazgatója.
Kiemelkednek a tech-cégek
A legértékesebb márkák top 10-es mezőnyében négy technológiai vállalatot találunk: az Apple és a Google mellet ott a Microsoft és a Samsung. Az IBM-et a szolgáltató cégek közé sorolták a lista készítői, ha azonban a tech-cégekhez soroljuk, akkor a top márkák fele ehhez a szektorhoz tartozik. A százas listában is vezet a technológia ágazata, a teljes értéküket 493,2 milliárd dollárra becsülték az Interbrand elemzői. A többi nagy brand a luxusiparba, az autóiparba illetve a pénzügyi szolgáltatók közé tartozik.
Mi a helyzet a Twitterrel és a Facebookkal? A Twitter egyre közelebb kerül a nagyok asztalához, a Facebook pedig egyenesen szárnyal. 2013-ban még 52. volt a listán, idén már a 29., ugyanis egy év alatt 86 százalékos értéknövekedést produkált, a legnagyobbat az összes vállalat közül. És ennek a növekedésnek még nincs vége – mondta Frampton.
„Egyrészt a tech márkák nagyon jól teljesítenek, ezt észben kell tartani, ha valaki új üzletet indít. Másrészt viszont érdemes megvizsgálni, hogyan működnek az olyan régi márkák, mint a Coca-Cola vagy a Mercedes-Benz – hívta fel a figyelmet a vezérigazgató. A hosszú élet nem biztos.”
Nem árt az óvatosság
Előfordulhatnak olyan kelepcék, amelyre nem is számítunk, például a versenytársak miatt. Így történhetett meg az, hogy a legnagyobb vesztes is egy tech-cég lett. A Nokia 44 százalékot veszített értékéből, jelenleg 4,1 milliárd dolláron áll. A 98. helyre csúszott a 2013-as 57. helyről. A rangsor másik nagy vesztese a Nintendo volt, amely a 67. helyről a 100. helyig száguldott 33 százalékot veszítve értékéből.
„Egy másik terület, amelyben egy tech-cégnek óvatosnak kell lennie, az az adathasználat. Sokan használják fel marketingcélokra a felhasználók adatait. Ezzel alapvetően nincs baj, hiszen ezekben a brandekben bíznak a fogyasztók. Viszont ha egy cég nincs összhangban az ígéretével, akkor a felhasználó úgy érezheti, hogy kihasználják. Ez akár rossz irányba is vihet egy céget, és sok problémát okozhat a jövőben – figyelmeztetett Frampton.”
A rangsorban azért szép számmal vannak mások is a tech-cégeken kívül, amelyek nagyot ugrottak 2013-hoz képest. Nagy nyertese volt a tavalyi évnek az Audi, amely 27 százalékkal növelte értékét és a 45. helyen áll. Szépen teljesített a kiskereskedelemben az Amazon, amely 25 százalékos növekedéssel a 15. helyre kapaszkodott fel. Egyaránt 23 százalékos értéknövelést ért el a Volkswagen (31. hely) és a Nissan (56. hely).
Először került fel a listára egy kínai márka, ez a Huawei a 94. helyen. Mellette 4 céget üdvözölhetnek újoncként: DHL (81.), Land Rover (91.), FedEx (92.) és Hugo Boss (97.).