2024 június 21

Mindent várhatunk a Teslától, csak profitot nem

Holnap piaczárás után jelent a Tesla Motors. A cég hagyományosan az ígéretek hullámain szörföl, emiatt érdemesebb a pénzügyi számok helyett a kézbesített autók mennyiségére koncentrálni. Pláne, hogy a nemrégiben közzétett forgalmi adatok „évesítése” azt jelezte: nem jön össze az idei terv.

Nincs profit a láthatáron

A korábbi gyorsjelentéseket átnyálazva, azt láthatjuk, hogy a cég 2014 negyedik negyedéve óta nem tudott profitot jelenteni – hívták fel a figyelmet az Equilor Befektetési Zrt. elemzői. Hozzátéve: most sem hízelgő a konszenzus, ugyanis annak ellenére 97,9 millió dolláros veszteség a várakozás, hogy a várható teljes árbevétel 36,8 százalékkal túlszárnyalja az egy évvel ezelőtt jelentett adatot. A részvényenkénti tisztított eredményt -0,577 amerikai dollárra várja a konszenzus, mely 20,2 százalékkal marad el az egy évvel ezelőtti adattól.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”96″]

Késnek a szállítások

A jármű értékesítések terén az előzetesen jelentett adatok alapján a második negyedéves eladás 14 370 darab Model S és Model X összesítve, mely elmarad az elemzők által várt 17 ezres adattól.

A hírek hatására pesszimistább elemzők 180 dolláros célárfolyamot állapítottak meg, illetve az éves eladásra vonatkozó várakozásaikat is 78 ezer járműre csökkentették.

A vállalat korábbi vállalása 80-90 ezer darabos kézbesítés volt az idei évre, a nemrég kiadott második mestertervben pedig Musk 2018-ra hozta előre az 500 ezer darabos irányadó kézbesítési darabszámot.

Biztonságos a technológia?

A menedzsment merész számítását könnyen keresztülhúzhatja az Autopilot körül kialakuló botrány. Mivel a nemrég történt halálos baleset után több ország hatóságai is vizsgálni kezdték a technológia biztonságosságát. Ez legrosszabb esetben akár az autók kereskedelmi forgalomból való kivonását is eredményezheti egyes országokban.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Ráadásul, a baleset után a Mobileye bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg együttműködését a Teslával. A cég a vezető nélküli technológia egyik fő beszállítójaként kamerákkal és szoftvertermékekkel járult hozzá a Model S-ben alkalmazott Autopilot-hoz.

A napos oldal is borongós

Az árfolyam egyik fő mozgatórugója a SolarCity megvételére tett 2,6 milliárd dolláros ajánlat. Ahogy a Raiffeisen elemzője nemrégiben fogalmazott: bár a vertikális ingteráció egészen példátlan, körülbelül olyan, mintha a Ford megvenné az ExxonMobilt. Azért van benne logika, hogy ugyanaz a cégcsoport szerelje a napelemet a tetőre, amelyik az aksit szállítja a garázsba. Az autóról már nem is beszélve. Mégis van az egésznek valami cégmentés íze. Ami érthetően nem tetszik a befektetőknek.

És a hírek sem kedvezőek: a SolarCity tegnap – idén már másodszor – 10 százalékkal csökkentette a 2016-os irányadó teljesítményét, összesen 900-1000 MW generálására alkalmas napelem felszerelésére. Emellett a cég komoly adóssággal rendelkezik, amely hozzáadódik a Tesla által szintén felhalmozott jelentős mennyiségű adósságállományhoz.