
Milliárdokért gyárthat a Stadler az azerieknek
A 120 millió svájci frank (252 forintos árfolyamon számolva ez több, mint 3 milliárd forint) értékű szerződés a kocsik gyártása mellett egy átfogó pótalkatrész csomagra és a karbantartó személyzet oktatására is kiterjed. A kocsik a Baku–Tbiliszi–Isztambul vonalon üzemelő szerelvények részeiként fognak közlekedni. Az akadálymentes átlépést Grúzia és Törökország között a járművek speciális nyomtávváltós forgóváza teszi lehetővé. A megrendelés öt különböző típusú, magas színvonalú belső kialakítással rendelkező kocsit foglal magába. A szerelvényeket a Stadler Svájcban, az altenrheini üzemében fogja gyártani.
Keletről nyugatra változó nyomtávok
A különleges, állítható nyomtávú forgóvázaknak köszönhetően a kocsik mind a széles nyomtávú FÁK országok (1.520 mm), mind a standard nyomtávú európai országok vonalain (1.435 mm) képesek lesznek üzemelni. A tervek szerint a forgóváz átállítás a török-grúz határmenti Akhalkalaki városánál történik majd, így oldva meg a szerelvények akadálymentes közlekedését a nemzetközi Baku-Tbiliszi-Karsz-Isztambul vonalon. A forgóvázak az úgynevezett RAFIL/DBAG V. típusú nyomtávváltó kerékpárokkal lesznek felszerelve, amelyek kompatibilisek a FÁK országok határain üzemelő rendszerekkel. A 2016- és 2017 közepe között szállítandó kocsik mellett a szerződés magába foglal egy átfogó pótalkatrész csomagot és a karbantartó személyzet oktatását, illetve része egy további 70 hálókocsi lehívására szóló opció is.
Nagyfokú utazási kényelem
A megrendelés 27 háló- és 3 étkezőkocsi gyártására vonatkozik. Az Azerbajdzsáni Nemzeti Vasúttársaság tervei szerint a 30 új kocsit tízrészes szerelvényekként fogják üzemeltetni. A hálókocsik négy változatban készülnek. A 3 első osztályú kocsi 16 ággyal, fülkénként saját zuhanykabinnal és WC-vel rendelkezik majd. A 18 másodosztályú kocsiban egyenként 34 ágy, egy WC és egy zuhanyfülke lesz. További 3 kocsi rendelkezik majd első- és másodosztállyal egyaránt. Ezekben a kocsikban 20 hálófülkét alakítanak ki, melyek közül saját fürdőszoba az első osztályú és családi fülkékhez tartozik majd. A szerződés emellett tartalmaz még 3 speciális kocsit is, melyekben a mozgáskorlátozottak részére tágasabb hálófülkék, négy darab 16 ágyas másodosztályú fülke, illetve a vonatot felügyelő személyzet részére kialakított kabin található. Egy tízkocsis szerelvény így akár 257 fekvőhelyet is kínálhat. A három étkezőkocsiban egyenként 28 ülőhelyet alakítanak ki. Minden kocsi zárt rendszerű vákuum WC-vel és vészhelyzeti áramfejlesztő generátorral lesz ellátva, amely akár huszonnégy órán keresztül is képes lesz üzemelni. A kocsik mindegyike redundáns üzemeltetésű légkondicionáló rendszerrel is rendelkezik majd.